Høstens interessante nyheter
Her er de 25 båtene Europas båtjournalister har mest tro på for 2022. Båtene skal testes ut, og fem vil få pris i januar.
2Covid 19 har ført til økt interesse for båtlivet, ikke bare i Norge, men i hele Europa. Etterspørselen er enorm, men verftene har store problemer med å levere båter. Flaskehalsen er underleverandørene. Fraktprisene fra Østen er også blitt høy, noe som gjør at produsenter må tenke nytt.
Markedet har beveget seg vekk fra masseproduksjon over til nisjeprodukter. Fortjenesten ligger ikke lenger i høye produksjonsserier, men i å kunne tilfredsstille krevende kunder som også har høy betalingsvilje. I de senere år har vi sette mange interessante nyheter, men utvalget for oss vanlige har vært skuffende. Det ser ut til å snu.
Fem kategorier
Det lanseres over 50 nye seilbåtmodeller for 2022. Av disse har vi plukket ut 25 som vi mener har det som skal til for å gå til topps under Årets Båt utdelingen 2022, forhåpentlig i Dïsseldorf i januar. Kategoriene for de ulike nominerte båtene blir lik som i fjor. Flerskrogsbåtene er fordelt i kategoriene Famileturseilere, Luksuriøse seilbåter, Raske seilbåter, Langturseilere og Spesielle seilbåter.
Båtene vil bli testet fra to ulike steder, La Rochelle i Frankrike i september og fra Port Ginesta, rett syd for Barcelona i Spania i oktober. Ti båter stiller i Frankrike, mens det blir hele 15 i Spania.
Spennende familieseilere
I Tyskland er brukte seilbåter blitt så dyre at det er bedre økonomi å kjøpe nytt. Det er gode nyheter for de store verftene som merker at chartermarkedet har ligget nede.
Alle de store kommer nå med nyheter, og flere av dem er under 40 fot. Bavaria har alt vært å se på fjorden med sin nye C38, en båt Bavaria Norge har potensiale også på regattabanen.
I Cannes lanserer Jeanneau sin nye Sun Odyssey 380 som har mange likheter med Bavariaen. Begge båter kan leveres med tre lugarer og to bad, løsning som tidligere kun var på 40 fot og oppover. Både Sun Odyssey og Bavaria er 36 fot, selv om navnet tilsier noe annet, men slik er det blitt. Verftene måler med baugsprydet og kan da rettferdiggjøre modellbenevnelsen.
Tross kort skrog, disse 36-foterne er større enn 38-foterene de erstatter.
Beneteau kommer også en ny mindre modell. Oceanis 34.1 blir en stor 34-foter, og kan levers med to eller tre lugarer. Båten har det samme formspråket som 40.1 og 30.1.
Dufour har også kommet med en kompakt nyhet på 32-fot, men for sent til nomineringen. Det blir 47-foteren som representerer verftet i høst.
Hanse kommer med en revolusjon. Verftet har jobbet med Judel/Vrolijk siden 90-tallet, og bare de aller første modellene hadde andre designere. Disse var basert på former kjøpt fra Sverige.
Nå får Hanse fransk design. Berret Racoupeau står for designet for verftets nye 46-foter, første båt i en hel ny serie. Oliver Racoupeau og kona Isabelle har hatt stor suksess med Amels nye modeller, og Berret Racoupeau er gode på både interiør og eksteriør, og har utviklet mange av Beneteaus større modeller. Kontoret er plassert på bryggekanten i sentrum av La Rochelle. Nye designkrefter vil nok sette preg på kommende modeller fra Hanse. Faren kan være er de blir for mye franske.
I Familieklassen har vi også en trimaran. Neel 43 er kanskje modellen fra det franske verftet som er mest aktuell for norske kjøpere. En Neel 47 har alt funnet veien til Norge.
De raske seilbåtene
I Performance-kategorien blir det klassiske smale linjer mot det brede og moderne. J/Boats stiller med sin nye 45-foter med linjer som kan ta pusten av de fleste, men en båt som like gjerne kunne vært lansert for 20 år siden. Solaris er kjent for elegante båter, men har også breddet ut sine nyheter, og satt på to ror.
Pogo 44 følger verftets trend og kan beskrives som en større 36. Båtens store stabilitet gjør at den kan bære mye seil, som gir mye krefter, kanskje vel mye for familieseiling, som båten er beregnet for. Det blir spennende å se.
JPK lanserer en oppfølger av sin 38-fots turseiler, som det finnes en av i Norge. Den nye 39-foteren er konstruert uten tanke på måleregel og kan semmenlignes mer med en RM eller Pogo.
Vi har også en flerskrogsbåt. IC36 er en lettbygget katamaran, bygget for fart, og er mer ekstrem enn hva vi har sett på lenge.
For de velstående
I klassen for luksuriøse båter er det fem mellom 50 og 60 fot. Fra masseprodusenten som går noen hakk opp med sin Yachtserie, til Nautor Swan som treffer bredere med sine nye modeller, båter som helt klart er et alternativ til Hallberg-Rassy eller X-Yachts. Både Hallberg-Rassy og Swan er konstruert av Frers og har skroglinjer som ligger tett opp mot hverandre, men hverken båten fra Sverige eller fra Finland er bygget like avansert som X-Yachts fra Danmark.
Også i denne klassen er det en katamaran, nye Lagoon 55 som virkelig er et skip som oser av luksus.
Båter som når langt
Båtkjøpere er blitt mer opptatt av hvordan båter er produsert, og hva slags miljøavtrykk dette setter. Båter skal også kunne bli hugget opp uten for mye miljøbelastning den dagen de har gjort jobben.
Langturseilere er mer opptatt av praktiske løsninger enn estetikk. Nå virker det som disse også har det største miljøengasjementet.
Båter bygget av aluminium kan lettere resirkuleres enn båter bygget av glassfiber. Begge enskrogsbåtene i kategorien har skrog bygget av aluminium, men Allure har valgt et overbygg og cockpit av glassfiber.
Outremer er bygget tradisjonelt, men hevder at deres raske nye 55-foter vil bli seilt mer, og vil derfor belaste jorda mindre enn andre katamaraner. Det er båtens gode seilegenskaper som gjør det mer attraktivt å skru av motoren.
HH OC55 er også en rask katamaran. Dette er en snillere versjon av HH50, bygget i karbon. OC50 er bygget med glassfiber, men har samme seilareal.
Windelo 50 er en katamaran som skal være bygget mer miljøvennlig. I stede for glassfiber er det brukt basaltfiber. Dette vulkanske materialet er blitt betegnet som Øst-Europas karbonfiber. Skumkjernen i sandwichkonstruksjonen er gjort av resirkulert plast, og 50-foteren er utstyrt med elmotor og store solcellepaneler.
De spesielle båtene
I denne kategorien finner du gjerne de mest spenstige seilbåtene, også i år. Sunbeam tenker nytt, og har utviklet en 32-foter med funksjoner de har plukket fra motorbåter. Det er en daycruiser for sosial seiling, og bør være perfekt for Oslofjorden
Saffier har suksess med sine dagseilere, og ha fornyet sin 33 foter, en større versjon av fjorårets vinner på 27 fot.
Tricat 6.90 er en trimaran for fremtidens båtliv, en båt du kan ta på en henger bak bilen, og seiles der du drømmer om å seile.
Revolution 24 er en forstørret Mini650 med innredning, og har scow-baug som gir enormt med volum. De Ceari 33 er rett og slett et italiensk smykke.