Wally med konkurrent til TP52 og ClubSwan 50
Wallyrocket 51 sikter både mot en entype-klasse, samt vinne regattaer under ORC og IRC.
Wallyrocket 51 skal bli den båten alle ser etter og alle ønsker seg. Konstruksjonen har som å bli den raskeste båten på banen. Botin Partners har tegnet en båt som er litt kortere enn en TP52, men som skal være raskere.
Bedre på kryss
Det er flere grunner til at Wallyrocket 51 skal være raskere enn en TP 52. Det er en lettere båt, og den seiles med færre folk om bord. I stede har den vannballast som gir bedre stabilitet i mye vind.
Wallyrocket 51 vil også få en trimflaps på kjølen, noe America’s Cup båtene hadde, og også noen havseilere på slutten av 60-tallet. Flapsen gjør at kjølbladet gir økt løft, som igjen gir bedre høyde på kryss.
. | Wallyrocket 51 | TP 52 | ClubSwan 50 |
LOA | 15,50 m | 15,85 m | 15,24 m |
LWL | 14,68 m | 14,00 m | |
Bredde | 4,23 m | 4,42 m | 4,20 m |
Vekt | 6250 kg | 6975 kg | 8250 kg |
Dybde | 3,50 m | 3,50 m | 3,50 m |
Ballast | 4600 kg | 3 450 kg | |
Vannballast | 550 liter | ||
Mannskap | 935 kg | 1 130 kg | |
Storseil | 97 kvm | 98 kvm | 93 kvm |
Fokk | 67 kvm | 66 kvm | 64 kvm |
Gennaker | 264 kvm | 270 kvm | 235 kvm |
Bane og havseilas
Wallyrocket 51 skal egne seg godt til baneseilas i 6 til 25 knops vind. Den skal også egne seg for de klassiske 600 nm-regattaene som Rolex Middelsea Race, RORC Caribbean 600 og Fastnet Race.
Bygging av båten er alt i gang, og den er forventet å seile i 2024.