Gedigen turseiler
Bra med stueplass.
Park Avenu bom
Store Doradeventiler.
Gedigen turseiler
Harken utstyr.
Doble forstag.
Vask i forpiggen
Forpigg med skuffer i bakkant av køya.
Salongen bakfra
Salongen sett forfra
Isboks me tilgang fra topp og side slik som på Hanse.
Stor arbeidplass i byssa. Vippebord gjør det enda større.
Mange smarte detaljer. her for er det satt av plass for luka.
Motoren er montert bak-frem. Det er plassbesparende. Tilgangen er god både fra salongen og akterkabinen.
Toalettet fra dusjrommet.
Akterkabinen bakfra
Mye lys og luft i akterkabinen.
Flott bysse
Cockpit for hardt vær
Store dimensjoner på utstyret, gså på kompasset.
Gedigen turseiler

Gedigen turseiler

Amerikanske Tartan 3700 har kommet til Norge og vi har tatt en titt. Vi ble imponert.

Publisert Sist oppdatert

Seilas har prøveseilt Tartan 3700. Dessverre minnet forholdene om Færderseilasen, så mye seiling ble det ikke. Men vi fikk en del inntrykk av båten.

Kostbar

Det er nesten ikke til å tro at båten bare er 37-fot. Båten har detaljer og dimensjoner som heller skulle tilsi 50-fot. Kompasset kunne støtt på et skoleskip og vinsjene har den samme størrelsen som billigbåtens 50-fotere. Masten er av kullfiber og båten har en ”park avenue” bom som man sjelden ser på båter mindre enn 50-fot. Kvalitetsinntrykket er formidabelt. Båten er bygget for å holde det meste. Det er kanskje også derfor at Tartan har ett godt renommé for amerikanske langturseilere.

Tradisjonell

Begrepet Yacht er litt difust, men Tartan er virkelig en Yacht. Nostalgisk styling med Doradeventiler, firkantete vinduer med kraftig rustfritt stålramme gjør at jeg automatisk tenker på pene mennesker med docksides sko og La Coste genser. Tartan vil aldri vinne noe pris for innovative ideer. Her finnes kun velprøvde løsninger som fungerer.

Regnskogsfritt

Vi tenker kanskje på amerikanere som miljø-verstinger, men i følge Morten Svendsen i Westmar som selger Tartan i Norge er det stadig vanskeligere å få solgt båter med Teak og mahogeny i USA. Tartan bruker kirsebær under dekk, og leverer få båter med teakdekk selv om det er mulig. Testbåten hadde malt dekk i kaki-farge. Det gjør faktisk mye av nytten til teakdekk. Båten blir mer elegant, og dekket blender ikke synet på samme måte.

Cockpit for hardt vær
Store Doradeventiler.
Park Avenu bom
Gedigen turseiler

På dekk

Båten er bred, og holder bredden på dekk hele veien. Cockpiten er ganske smal for båtens bredde. Konstruktøren har helt klart tenkt mer på hvordan cockpiten bør være på havet enn til brygga. Benkene er vinklet litt slik at du sitter godt selv om det sjøer. Harken er brukt på dekksutstyr hele veien. Storseilskjøte er på hyttetaket.

Rigg for langtur

Båten leveres med to rigger, og testbåten hadde langtur riggen. Den har to forstag. Tterste med en lett genua og innerste med en selvslående kryssfokk. Begge på rull. Svendsen har også planer om å utstyre båten med en baugspryd hvor han kan feste en gennaker.

Salongen bakfra
Mye lys og luft i akterkabinen.
Flott bysse

Under dekk

Stilen under dekk er tradisjonell. Båten vil nok ikke falle i smak hos folk som ønsker å bruke livet til å sanke design-trofeer. Deler av innredningen kommer fra støpt innerline i glassfiber, og det gir kanskje ikke det mest eksklusive inntrykk, selv om det er fornuftig og praktisk. Det kommer klart frem at konstruktøren har seilt i varme farvann. Luftemulighetene om bord er eksemplarisk.

Enormt volum

Også under dekk virker båten større enn 37-fot. Dimensjonene er gedigne her også. De fleste båter har akterkabiner som ser like ut. Tartan har en akterkabin i en annen klasse. Så mye lys og luft må du i båter over 50-fot for å finne. Den beskjedene cockpiten kan ta en del av æren for det. Båten har også et bridge-dekk i forkant av cockpiten. Det øker volumet under dekk. Hele tre vinduer mot cockpiten gir mye lys og luft. Byssa er også en drøm. Vaskene er plassert inn mot midten av båten, rett ved leideren ned fra cockpiten. Både badet og forpiggen imponerer. Salongen er mer tradisjonell.

Seilegenskaper

Tartan virker litt traus, men er bygget som en regattabåt. Den er vakuumstøpt med epoxy, samme måten som søsterbåten C&C115 fra samme verft. Det gjør den stiv, og ikke alt for tung selv om den er overlesset med overdimensjonert utstyr. Riggen er høy og fornuftig, og båtens linjer moderne. Vi fikk den så vidt til å bevege seg i fravær av vind, men under Færderseilasen viste båten at den har potensiale. LYS-tallet var ikke klart, så Svendsen måtte starte i turklassen med siste start. I løpet av fredagen seile de seg opp og forbi de fleste i LYS-klassen, og da de brøt på morgentimene lå de rett ved ”Ericsson”, Volvo Ocean Race båten som hadde startet mange timer før.

Kostbar, men billig

Kvalitet koster. Båten er avansert bygget og har kullfibermast. Den er også skikkelig dimensjonert til minste detalj. Men du kan få den billig, og det er to grunner til det. For det første er dollarkursen lav for tiden, det andre er at Westmar gir 3% rabatt i forbindelse med at de sparte penger ved å ikke være på Sjøen for Alle. Startprisen er 1,8 millioner. Levert i Oslo seilklar og med riktig utstyr koster den 2,3 millioner med en dollarkurs på 6 kr.