Dehler 38 i rute
Nyheten skal bli vist i Dusseldorf i januar.
Dehler, som nå eies av Hanse har fått det nye Dehler 38 skroget til fabrikken i Greifswald hvor innredningsarbeidet har begynt. Skroget er støpt med glassfiber og polyester over en kjerne av balsa. Alle skott er laminert fast til skroget.
To versjoner
verftet hevder at Dehler 38 vil koste mindre enn Dufour 36 P og First 35. Båten vil få en bred appell. Den vil komme i to versjoner. En standard, og en for regatta, med navn Competition. Regattaversjonen vil få en høyere rigg og dypere kjøl. Den vil veie 400 kilo mindre, hvor over halvparten av denne vekten er skrellet bort fra kjølen.
To eller tre lugarer
Dehler 38 vil komme med to lugarer som standard. Planløsningen vil bli typisk Hanse, men stilen under dekk blir ny og moderne. Båten får et stort bad, hvor selve WC kan lukkes bak en dør. Det gjør det mulig for mannskapet å nå stuerommet under cockpiten, eller den tredje lugaren, selv om det er opptatt på do.
Flere til Norge
Sjefen for Hanse, Ralf Tapken, forteller til Seilas at det er stor interesse for båten i Norge, og håper å kunne levere fire fem stykker i løpet av året. Båten vil også komme til Fornebu under Sjøen for alle i mars. Premieren blir i Dusseldorf i januar.
Tapken forteller at dette blir en ekte Dehler, tross for at virksomheten er flytet til Hanse. Båten er tegnet av judel/vrolijk, men prosjektleder for båten er Karl Dehler, fra familien som en gang eiet det berømte verftet.
Noen data
LOA 11,30 m
LWL 10,40 m
Bredde 3,75 m
Dybde 1,/2,0/2,3 m
Vekt 7000/6400 kg
Ballast 2250/2000 kg
Motor 28 hk
Mastehøyde 17,82/18,20 m
Storseil 43,7/46,0 kvm
Forseil 35,6/36,4 kvm