Den nye stilen
Amerikanske seilbåter er som regel konservative. Det blir ikke Surfari 44.
Surfari 44 blir bygget for countryartisten og forfatteren Jimmy Buffett. Han er vokst opp i det maritime miljøet med en bestefar som sjøkaptein og en far som jobbet på båtverft. Flere av hans tekster handler også om sjølivet i følge Wikipedia.
Stor rekkevidde
Surfari 44 blir en kundetilpasset båt, presentert av Friendship Yacht Company. Båten er en nedskalert versjon av Surfari 58 som også er under utvikling. Jimmy Buffett ønsket et rask båt både for seil og motor, og designeren Ted Fontaine har hentet ideer både fra raske seilbåter og fra motorbåter.
Ideen er å skape en båt med stor rekkevidde, som skal brukes ved Long Island om sommeren, og i Key West eller Karibia om vinteren. Båten får tenker med ekstremt høy kapasitet, både for vann og diesel.
Mye Moody
Surfari 44 har mye tilfelles med Moody, men er både litt mer seilbåt, og litt mer motorbåt. Sufaris tekniske data ligger også nært Moody, både på skrogmål og rigg. Den største forskjellen er at det ikke er noe skott mellom cockpit og salong. Styreposisjonen er flyttet frem, og minner med om en motorbåt. Surfari har også to motorer på 75 hk hver. Riggen vil være laget i karbon med vant av rod. Seilhåndteringen gjøres ved hjelp av trykknapper. Mens Moody har tre lugarer, får Surfari kun to.
Surfari har en cockpit som ligger dypere enn Moody, det gir et lavere fribord. Båten kan også bygges med en bulbkjøl som kan løftes. Den har også to ror.
Skroget blir vakuumstøpt sandwich med glass og epoxy. Med en oppgitt vekt på 16 tonn, så blir den merkelig nok litt tyngre enn Moody, mens ballesten er temmelig lik.
Noen data
Skoglengde 13,44 m
Bredde 4,46 m
Dybde 1,98 m
Vekt 15,5 tonn
Ballast 4,5 tonn
Vann 1135 liter
Diesel 1125 liter
Motor 2 x 75 hk Volvo Penta
Storseil 63 kvm
Forseil 42 kvm
Mastehøyde 19,21 m
Syreposisjonen er flyttet frem.