RM med nytt flaggskip
I mai sjøsettes RM 1360, verftets største modell.
Et verft som klarer seg bra i disse tøffe tidene er det franske RM-verftet. De har funnet en nisje uten konkurranse. Moderne, lette og sterke turseilere, bygget for tøffe forhold. RM blir bygget i kryssfiner, noe som gjør båtene lettere. Forgjengeren RM 1350 er for eksempel hele fire tonn lettere enn Xc 45 fra X-Yachts.
Også RM 1360 kan leveres med to kjøler og ett ror, eller en dyp kjøl og to ror. Med to kjøler er seilingsdybden kun 1,95 meter, og båten tåler å bli stående på kjølene med støtte fra roet.
Modernisering
RM 1360 er svært lik forgjengeren RM1350 som det finnes en båt av i Norge. Nyheten er 200 kilo tyngre, men 10 cm kortere. Mastehøyden, bredden og dybden er lik. Også planløsningen under dekk er nærmest identisk. Tidligere var det aktre badet delt, med wc på styrbord siden og dusj på babord. Nå er det fremre badet som er delt. Det har gjort at hovedskottet er flyttet litt fremover. På RM 1350 manglet det vask på wc. Det ser tydeligvis ut som at RM 1360 har samme tabbe. Kanskje franskmenn har andre hygieniske krav enn oss. Båten har tre lugarer hvor lugaren på styrbord side har køyer i to høyder. Denne lugaren er også et kombinert teknisk rom.
Nytt overbygg
RM 1360 får et mye lengre dekkshus enn forgjengeren. Dette har nok ført til vektøkningen. Det store dekkshuset gir stor romvirkning, og mye lys. Overbygget går foran masten slik som på RM 1060 og 1260. Masten står på dekk, og er plassert lengre bak enn normalt. Det gir et større fortriangel hvor det kan settes tre seil på rull, slik som på moderne regattabåter som IMOCA 60. Prisen på RM 1360 er ikke satt, men verftet ligger gjerne i et prisleie midt mellom de billige masseproduserte og de kostbare Orust-bygde båtene.
Noen data
LOA 13,60 m
Vannlinje 12,82 m
Bredde 4,50 m
Mastehøyde 20,51 m
Dybde 1,96/2,45
Ballast 2 x 1 500/2 950 kg
Vekt 9 400 kg
Diesel 300 liter
Vann 400/600 liter
Storseil 53 kvm
Genoa 59 kvm
Fokk 31 kvm
Spinnaker 150 kvm
Motor 75 hk.