Vill luksus
Vill luksus
Vill luksus
Vill luksus
Vill luksus
Vill luksus
Vill luksus
Vill luksus
Vill luksus
Aureus XV er en tøff satsning i et tøff marked. Aurelien Poncin lykkes ikke med sine Harmony-båter.
Cockpiten er ren, og det meste kan styres fra rattet.
Båten har to store bad. Sjekk dusjhodet integrert i himligen.
Aureus XV er bygget i karbon og epoxy.

Vill luksus

Aureus XV skal være den perfekte båt, med gjennomtenkte løsninger til minste detalj.

Publisert Sist oppdatert

Aurelien Poncin, mannen bak Harmony og Catana, har startet verftet Aureus. Aureus lanserte sin båt under messen i Cannes i forrige uke. Verftet bruker svært svulstige ord i sin omtale av båten, som faktisk også imponerer. Aureus er bygget i Frankrike, men designeren Emmanuel Rossi er fra Italia.

Femti fot, to lugarer

Den 15 meter lange båten skal kunne seiles av kun en person. I tillegg skal den være rask. For å få det til er båten stappfull av tekniske hjelpemidler. Båten markesføres som en kompakt seilbåt, men egenskaper som en maxi yacht. Båten er utstyrt med watermaker og satellittkomunikasjons-utstyr. Den har også en innebygget slepegenerator, som produserer strøm når båten seiler. Baugpropellen er det norske Sleipner som leverer.

Aureus XV er ikke for en typisk norsk barnefamilie. Båten følger trenden med færre lugarer. Båten har kun to lugarer.

Beste materialer

Stilen under dekk er heller ikke helt i vår tradisjon. Båten ser mer ut som et moderne hotellrom, og byssa som et kjøkken på en trendy restaurant. Båten har en urban stil, som kanskje gjør at gjester med blankpolerte sko føler seg mer hjemme. Skrog og dekk er bygget i karbonfiber støpt med vakuum med epoxy. Også skottene i innredningen er bygget lett, og båten veier kun 12 tonn.

Rask og stiv

Båten har godt med duk, og har en T-kjøl på 4,3 tonn nesten tre meter under vannlinjen. Båten er også byget slik at all vekten er sentrert rett over kjølen. Riggen er selvfølgelig i karbon, men også i ekstra strekkfast karbonfiber. Verftet kaller båten vill luksus, tolk det hvordan du vil.

Data

LOA 15,03 m

LWL 13,78 m

Beam max 4,68 m

Draft 2,95 m

Displacement Light 12 200 kg

Engine Diesel 75CV Sail Drive

Fuel Tank 318 litres

Fresh Water Tank 540 litres

Sail area 124,4 m2

Mainsail 75,5 m2

Self Tacking Jib 48,9 m2

Naval Architect Emanuele Rossi Yachts Design

Interior Designer Eric Benqué