Xp 33 også litt for tur
X-Yachts nye 33-foter er på snarvisitt i Norge. Vi har tatt en titt.
Hovedbilde: Otto Backe regner med å få bestillinger nå som båten har blitt vist frem.
Xp 33 skal gi litt av hva X99 var på 80 og 90-tallet. Verftet har forsøkt å gjenskape den sportslige båten, bare i moderne form. Mye tyder på at de har klart det.
På roadshow
– Xp 33 er noe helt nytt. Det har vært mange interesserte kjøpere, men alle vil se båten før de legger inn bestilling. Jeg foreslo derfor et roadshow på forrige forhandlermøte, og det ble godt mottatt, forteller Otto Backe som kan fortelle om stor interesse for båten. Båten på nesten ti meter planer i 8 m/s, og går 7,6 knop på kryss i følge Backe. Han tipper at båten vil få et LYS-tall på ca 1,31. X-99 har et LYS-tall på 1,24.
– X-Yachts satser ikke på å lage noen en-type klasse ut av båten, men vi vil jobbe for at båtene som blir solgt blir så like som mulig, forteller Backe som vil anbefale aluminiumsmast.
Bra for shorthand
Xp33 er utstyrt med rorkult. Den er plassert helt i hekken, og er leddet til rorstammen lengre frem. Det gjør at det er svært stor plass i cockpiten. Den er nesten like stor som en X-41, men der deler rattet cockpiten i to. Men rormannen kan enkelt justere storseilet, og med autopilot, så er det fult mulig å seile gennaker alene.
– Med en pose til gennakeren i nedgangsluka kan man gjøre alt fra cockpiten, mener Backe. Utstillingsbåten er utstyrt med genuavinsj uten selvskjøter. Det gjør at man kan holde skjøtet stramt noen sekunder lengre i et slag, men en ulempe for shorthandseiling. En vinsj med selvskjøter kan bestilles, forteller Backe. Genoaskinnen er plasser på dekk, og for å få maksimal høyde vil det trenges enn innhaler.
Båten har mye vekt i kjølen. Det gjør den stiv. Den har nesten et halvt tonn mer enn HP1030 i kjølen, og også mer enn J/111. En tung kjøl vil gjøre at båten vil oppleves som trygg og forutsigbar.
Grei turbåt
Cockpiten er stor, og X-Yachts har gjort mye for å lage en lett og billig båt. Båten har et lavt fribord, men allikevel så er det fult mulig for en familie å dra på ferie i båten. Planløsningen minner om J/111 som er over en meter lengre. Dørkplatene er lagt så lavt som mulig, noe som gjør at jeg med mine 1,81 akkurat får ståhøyde med sko. Utstillingsbåten er uten køyer forut. Foran hovedskottet er det kun toalett og hengeskap. Salongen er overraskende stor, men et skikkelig bord. Båten har en grei bysse hvor det er plassert et kjøleskap under kartbordet. Byssa er utformet slik at den er enkle å bruke i sjø. Bak byssa og bak kartbordet er det to brede køyer. Det mangler dør, men hva gjør vel det. De færreste ønsker god ventilasjon, og sover med døren åpen. Det er også mulig å utsyre akterlugaren med ekstra rørkøye, noe som gjør at to personer kan sove helt mot lo under havseilasregattaer. En slik rørkøye vil også fungere bra for bagger og utstyr.
Mye båt for pengene
Xp33 ser ut til å være en letthåndterlig båt. En båt du kan dra alene ut å seile på kveldene. Sammenlignet med moderne turbåter med samme lengde, så er den trang under dekk, men sammenlignet med andre spreke seilbåter, så er både Xp33 billig og komfortabel. Xp 33 er på mange måter en miks av HP 1030 og J/111.
– Du får en godt utstyrt båt med seil for 1,3 millioner kroner. Da har båten oppgradert dekksutstyr for regatta, samt komfortutstyr for tur, hevder Otto Backe. Prisen på Xp33 starter på 105 025 euro uten moms og seil. En seilpakke fra North med genneaker koster 10 000 euro. I tillegg kommer komfortutstyr, elektronikk samt sjøsetting og klargjøring.
Fin salong med stort salongbord.
Xp33 | X-99 | HP1030 | J/111 | |
LOA | 9,99 m | 10,00 m | 10,30 m | 11, 00 m |
LWL | 8,86 m | 8,5 m | 9,50 m | 9,97 m |
Bredde | 3,21 m | 3,00 m | 3,28 m | 3,28 m |
Dybde | 1,90 m | 1,75 m | 2,10 m | 2,13 m |
Vekt | 4400 kg | 2980 kg | 3650 kg | 3,901 m |
Ballast | 1700 kg | 1300 kg | 1250 kg | 1565 kg |
Storseil | 33,8 kvm | 32,3 kvm | 47 kvm | 37 kvm |
Forseil | 29,2 kvm | 30,0 kvm | 28 kvm | 32 kvm |
Spinnaker | 96 kvm | 78 kvm | 110 kvm | 130 kvm |
LYS | 1,31 | 1,24 | 1,32 | 1,41 |