Omkamp om OL klassene
Utsettelse av OL til 2021 kan gi de eksisterende OL klassene en ny sjanse
World Sailing vedtok på årsmøtet i Sarasota i 2018 de nye OL klassene til Paris 2024. Som kjent røk da Finnjollene ut i en svært kontroversiell avstemningsprosess. Mixed offshore doublehanded ble valgt som ny OL klasse, mens 470 for damer og herrer slås sammen til en blandet klasse. Foilende winsurfer erstatter RS:X.
Liten tid og økte kostnader
I et brev til medlemmene i World Sailing tar den nyansatte daglige lederen David Graham til orde for at vedtaket i Sarasota etterleves lojalt og seilerpresident Kim Andersen understreker det samme i sitt presidentbrev i siste uke. Begge referer til at det har foregått lobbyvirksomhet utenom de etablerte organer i retning av at klassene fra Tokyo 2020 (21) skal opprettholdes. Bakgrunnen for denne aktiviteten ligger i at med bare tre år mellom OL i Tokyo og Paris, vil det bli liten tid til å omstille seg mot nye klasser. Et annet poeng er at man i en dramatisk økonomisk nedgangstid ikke bør pådra seilere og nasjonale myndigheter økte kostnader ved nye OL klasser. Isteden bør man jobbe for å redusere kostnadene.
En sak for et nytt styre
Den erfarne seilsportsleder og visepresident i IOC NG Ser Miang uttaler også at det vil være feil å introdusere en ny klasse i OL uten at den på forhånd et utprøvet. Disse argumentene taler for at styret som skal velges ved elektronisk stemmegivning i november vil måtte vurdere OL klassene på nytt, trolig i nært samarbeide med IOC.