Stålbåt fra 1918 klar for tokt
Det siste året har elevene på sjøsikkerhetsgruppa ved Sollerud skole malt, snekret, pusset, lakkert, isolert, borret og installert. Nå er «Windekind» fra 1918 seilklar etter 20 år på land, og mandag drar elevene på sin første tur.
KLAR FOR TUR: Daniel Garry, Arielle Stenberg, Daniel Stendahl, Fredrik Larsen, Henrik Krefting, Petter Grunnveis drar av gårde mandag sammen med Anders Haug og Kjell Stener. (t.h) Lærere Anders Haugen og Kjell Stener gleder seg til seiltur.
Sollerudstranda;
Ved brygga til Sollerud skole ligger den 17 meter langkjølete skjønnheten «Windekind» og venter på å få slippe ut på sjøen. Det er nesten tyve år siden sist hun fikk seile, og nå er det bare litt finjustering av elektronikk og noen andre detaljer som mangler før turen går til Strømstad.
Det er elevene ved skolen som har sørget for å få i stand den gamle seilbåten. Og selv om hun ikke er ferdig interiørmessig, er hun hvertfall seilklar. Alt som har med rigg, seil, sikkerhet, navigasjonsutstur er på plass.
Jomfrutur til Sverige
– Vi har malt, pusset, installert og vi er til og med nesten ferdig med doen, bedyrer sjøsikkerhets-elevene i munnen på hverandre. Og fått installert høytalere, ikke minst, legger en av gutta til.
En annen understreker at badet og doen ikke er helt ferdig, men vil bli det i løpet av de neste dagene.
– Vi har testet den også, men det trenger du kanskje ikke å skrive, eller..? lurer gjengen.
Mandag morgen reiser gruppen på åtte elever og to lærere på tre dagers seiltokt til Strømstad. Dette blir nesten som en jomfrutur å regne, ettersom båten har ligget på land i rundt tyve år.
– Vi seiler sammen med den andre skolebåten «Dyrafjeld», men vi må hjem til torsdag. Vi skal nemlig være med som kontrollbåt under Færdern, forklarer lærer Kjell Stener.
Flytende, velseilende bordell
De elegante linjene minner om klassiske trebåter fra begynnelsen av forrige århundre. Men «Windekind» er annerledes. Riktignok er hun bygget i 1918, men hun er laget i stål.
«Windekind» er nederlandsk og ble bygget som lystyacht av en båtbygger som hadde spesialisert seg på stål.
– Under krigen fungerte hun som bordell for tyske soldater. Så det var vel etter dette, da hun kom tilbake til eieren etter krigen, at hun ble bygget om, ler Sollerud-lærerne.
Båten hadde den samme eieren i over femti år, og har blitt bygget om én gang, før hun ble solgt etter å ha ligget på Mallorca en del år. Sollerud-lærerne Stener og Haugen forteller at de har hørt at da «Windekind» seilte ut Gibraltar blåste det ganske bra.
– Vissnok seilte hun sammen med en stor Swan. Den skal ha vært ganske våt på dekk, mens «Windekind» fortsatt hadde tørre dekk, forteller de.
Trenger midler
Den største utfordringen for Sollerud-elevene og lærerne er å få nok penger til å avslutte arbeidet.
– Grunnen til at vi har måttet vente i tyve år er pengemangel. Dette er en skolebåt uten egne midler. Vi fikk i fjor pengestøtte fra av flere stiftelser, slik at vi fikk ferdigstilt båten for seiling, sier Stener, som forteller at de også ha fått god hjelp med elektronikken fra Navy, som er på plass og jobber i masten når Seilas er innom.
For å gjøre ferdig det interiørmessige trenger vi nok ytterligere hundre tusen og vel så det. Så hvis du kjenner noen som kjenner noen som har en rik onkel i Amerika med et stort hjerte, så kan du jo tipse han, ler seil-lærerne.
– Båten er klasserommet
De understreker betydningen denne typen undervisning har får elever som eller har hatt problemer med å tilpasse seg vanlige A4 klasserom eller som er gått skolelei og ønsker en annen form for undevisning.
– 40 prosent av undervisningen er praktiske øvelser. Istedet for å sitte i klasserommet og pugge, er det mye som kan læres ved praktisk arbeid. Ofte er det bare settingen for undervisningen som behøver og endres for at lærdommen blir tatt i mot. En elev som er møkklei å sitte i et klasserom og har negative erfaringer med dette trenger ofte bare å komme seg ut klasserommet og opp i båten, forklarer lærerne. Seilbåten er derfor ikke bare en båt, men også klasserommet vårt.
Som en del av undervisningen skal alle elvene blant annet ta Båtførerprøven, være med på sikkerhetskontrollen under Færdern, og delta i havseiling.
Fakta om «Windekind»:
Lengde: 16, 90 m
Bredde: 3, 85 m
Dypde: 2, 05 m
Depl: 25 tonn
Skrog: 6 mm stål
Dekk: 2 " teak
Seilareal:125 kvm
Konstruktør: G. de Vries Lenntsch i 1918.