På vei rundt Nordpolen
Børge Ousland og Thorleif Thorleifsson er på vei til å gjennomføre en historisk polarbragd. Det var ikke for ingenting avskjeden ble lagt St. Hans aften fra Fram museet. Gutta skal forsøke å seile både Nordøst og Norvest-passasjen på en sesong som første i verden.
– Både Maud og Fram startet sine ferder på St. Hans-aften. Vi står her foran Gjøa, som klarte det skipsnasjoner hadde forsøkt i 500 år, finne snarveien til Asia via områdene i Nord. Amundsen hadde teknologien som skulle til. Vi har også teknologien som skal til for å klare å seile hele runden rundt Norpolen, sa Børge Oustland før avreise i går.
Foreløpige isprognoser kan tyde på at de vil lykkes.
Børge Ousland er nåtidens største norske polarhelt med flere vellykte ekspedisjoner både til nord- og sydpolen bak seg, foruten at han er en av de få nordmenn som har besteget Mount Everest. Nå skal han sette rekord på havet, et element han som nordsjødykker heller ikke er ukjent med. Med seg har han den erfarne seileren Thorleif (Toffen) Thorleifsson som har deltatt i transatlantisk tomannsregatta og har mange seilturer i nordområdene bak seg i sin Frers 44 «Athene». Gutte forventer å komme hjem en gang i oktober. Turen er drøye 10.000 nautiske mil.
Dro St. Hans aften
De to dro av gårde fra Bygdøynes, ved foten av museet som huser polarskuta «Fram» St. Hans kvelden i sin Corsair 31UC trimaran, for å bli de første seilere som forserer nordøst- og nordvestpassasjen i løpet ev en kort sommersesong. Fra starten var også russeren Stas Kostayashkin og franske Vincent Colliard med ombord, og når båten når Bodø eller Tromsø i begynnelsen av juli, blir Seilas med på et par dagers seilas for å kjenne båt og mannskap på pulsen.
Starter med ferie
Gutta virket rimelig avslappet der de stod på brygga rett før avreise, men helt klare var de ikke. Sponsor-klistremerker kom ikke før i siste liten, og disse ble påklistret, mens publikum samlet seg og gispet over den lille båten.
– Vi skal bruke lang tid på turen opp til Finnmark, kanskje tre uker. Tiden vil brukes til å tilpasse oss livet i båten, med muligheter for å forbedre ting om bord, forteller Thorleif Thorleifsson til Seilas.
Farer og utfordringer
Når vi kaster loss fra Norskekysten skal vi seile mer eller mindre non-stop til Alaska. Det er kun et punkt vi frykter skal stoppe oss på veien gjennom Nordøst-passasjen. Det blir mye tåke og lett vind. Vi vil ha meterolog i Norge som gir oss bests mulig værprognoser. Vi vil også få nøyaktig isinformasjon via satelitt. Dette sammen med radar gjør at vi kan seile uten at sikten ikke er ideell.
Nordvestpassasjen vil bli mer utfordrene når det gjelder is, mener gutta. Turen hjem fra Grønnland i oktober kan også bli lunefull, og de forventer å ligge værfast for å vente på en god værmelding.
Gutta er godt utstyrt. I vinter lagde vi en sak om båtens elektronikk.
Tidlig smelting
De siste israpporter tyder på at man kan seile fra Murmansk allerede 1. august, ca to uker tidligere enn det som er normalt. Man ser en klar tendens til tidlig smelting av polisen og den største utfordringen blir trolig isens bevegelse. Børge Ousland regner med at man uansett vil møte is underveis. Det er vinden som styrer den og med nordavind kan det komme store ismengder i det aktuelle farvannet.
Flerskrogbåtens fordeler
Dersom det blir mye is er del likevel mulig å seile langs de langgrundte områdene utenfor Sibir. Der isen treffer bunn er det dypt nok for trimaranen å seile. Med et dypgående på 1.68 m med senkekjøl og kun 41 cm med kjølen trukket opp når trimaranen frem over alt. Det er likevel ikke tilrådelig å forsøke seg som isbryter. Møter man seriøs is er det best å vente.
Skrogene har blitt forsterket med kevlar for å kunne tåle isen bedre.
Lært av teltlivet
Thorleif Thorleifsson er skipper på båten og den av mannskapet som kan mest om seiling. Børge Ousland har derimot all den erfaringen som skal til for å overleve i isøde. Ousland er vant til å dra all maten selv, og er svært glad luksusen med en seilbåt. Men Ousland har tatt med seg mange praktiske tips fra teltlivet om bord i båten. – Det blir frysetørret mat og havregrøt. Kostholdet blir likt som på mine tidligere ekspedisjoner, forteller Ousland. Det gjør at vi får mer plass om bord, bruker mindre vann og mindre energi for å varme opp maten, dessuten slipper vi å diskutere hva vi skal ha til middag, forteller polarhelten. Han har liten tro på at det blir noe særlig av ferske fiskemiddager under veis. Det blir i så fall bare en bonus. Innredningen har også blitt innspiret av teltlivet. Ved hjelp at tynne gardiner kan volumet under dekk reduseres. Det gjør at det blir lettere å holde varmen. Det er varmen fra matlagingen som også skal varme opp båten.
Forsyninger er ikke planlagt før båten ankommer i Alaska i begynnelsen av september.
Rådende vind
Rådende vindretning om sommeren er enten nord vest eller sør øst. Den kan være tidels frisk, opp mot kuling, og vindstille må kan man regne med kun et par dager underveis. Strømmen styres også av vinden, men det er generelt lite tidevann i Sibir, mye i Canada.
I vinter prøveseilte gutta i sprengkulde.
Gutta om bord vil sende oss tekst og bilder via satilitttelefon. Du kan følge ekspedisjonen på seilas.no
Corsair 31UC (Ultimate Cruiser) Spesifikasjoner
- Mast lengde: 42' 6" (12.96m)
- Vekt 1,746.3 kg
- Skrog: Fiberglass med PVC kjerne PVC
- Hjelpemotor: 9.9hk påhengsmotor
- Storseil: 39.7 kvm
- Fokk: 20.2 kvm
- Asymmetrisk spinnaker: 92.2 kvm
- Sløreseil: 41.6 kvm
- LOA: 30' 10" (9.4m)
- LWL: 30' 0" (9.15m)
- Bredde: 22' 5" (6.84 m)
- Bredde: (sammenslått) 8' 2" (2.5m)
- Dypg: (bare skrog) 1' 4" (0.41m)
- Dypg: (med senkekjøl): 5' 6" (1.68m)