EKSPERT: Per Ferskaug er igang med å optimalisere alle SUN Fast 3300 som er på vei til Norge. Den første er alt i hallen.

Stor interesse for shorthandedforedrag

Tips for å få økt båtfart, og vurderinger rundt valg av båt med utstyr for shorthandseiling dro stort publikum på digital møteplass.

Publisert
BÅTKJØPER: Sigmund Hertzberg har store ambisjoner med sin nye Sun Fast 3300.

Til tider var det over 160 som fulgte Sigmund Hertzberg som fortalte om sine vurderinger rundt kjøp av Sun Fast 3300, og skrogekspert Per Ferskaug om hva man bør gjøre, og ikke gjøre for at skroget skal gli med minst mulig friksjon gjennom vannet. Foredraget ble holdt på Teams i regi Shorthanded Sailing Norway.

På et nytt nivå

Sigmund Hertzberg har gjort seg kjent i shorhandmiljøet med Elan 400 «Kraftkar». Det er en båt han mener er ypperlig for kombinasjon mellom tur og regatta, men når det blir mest regatta, så kom han på utkikk etter en mer sporty båt, som også er enklere å håndtere. Etter å ha vurdert J/99, JPK 1030, Sun Fast 3300 og Dehler 30 OD, så ble det båten fra Jeanneau. Med seg på valget hadde han en hel gjeng, og første båt kom fra Polen denne uken.

Valg av båt var bare første fase. Videre fortalte han om prosessen å velge seil, samt elektronikk. Hertzberg ender opp med den mest ekstreme av disse båtene i Norge, en båt med karbonmast og vannballast. Han vil også få et system som kan justere rorvinklen elektronisk, under seil.

Båten skal lettes maksimalt, og ut flyr septik, dass, samt kokeplater og gassopplegg. Også dørkplatene skal erstattes. Det skal lette båten for over 100 kg.

Shorthandedseileren har høye ambisjoner, og håper å seile Fastnet Race med båten, og også matche mot miljøet i Frankrike.

FYLLES: Slike utsparinger på skroget skal Ferskaug sparkle igjen for et glattere skrog.

Raskere skrog

I disse dager blir det en kø av Sun Fast 3300 foran anlegget til Per Ferskaug på Nærsnes i Asker. Ferskaug er ekspert i å få skrogene glattere, og hans råd er å tynne ut bunnstoff, samt primer, og å slipe mellom hver påføring. Det er en jobb alle kan gjøre.

På de nye båtene fra Jeanneau skal få en runde på kjøl og ror. Profilet skal få en skarpere kant akter. Glippen mellom ror og skroget skal også minimeres, noe som vil gi roret mer effekt.

Fordypninger i skroget, som ved der vannballastssystemet skal hente vann, skal sparkles opp.