Trimaranene tilbake
Denne gangen er det Petter Noreng og ikke Knut Frostad som står bak den spektakulære seilingen. Den 60-fots lange fartsmaskinen skal brukes til eventsseiling.
Trimaranen «Ocean» ankom Oslo 9. august etter en lang etappe fra Sardinia i Italia. Nå ligger den i Leangbukta, men seiler i dag ned til Hankø for å vise seg frem under IMS-VM.
Et års erfaring om bord
«Ocean» er i dag den eneste operative trimaranen i Skandinavia og skal hovedsakelig brukes i events, forteller Petter Noreng. Han har jobbet om bord på båten i et år. I september i fjor seilte han båten fra Skandinavia ned til Middelhavet der båten har blitt brukt i vinter. Nå har en investor kjøpt seg inn i selskapet som eier båten med opsjon på å overta hele båten. Noreng forteller at investoren ønsker å være anonym.
To båter til Skagen
Petter Norengs tanke er å kjøpe en båt til og gi seilinteresserte en uforglemmelig fartsopplevelse. Han har planer om å ha base i Stavern og arrangere turer til Skagen i helgene. Utflukter med trimaranen koster 30 000 for halv dag og 50 000 for hel dag, men Noreng vil gjerne være fleksibel, og avtaler kan selvfølgelig gjøres billigere dersom det er snakk om å leie over flere dager, eventuelt uker. Det er plass til 16 i båten, men skal man få båten opp i fart, bør det helst ikke være mer enn 10 personer i båten.
Artig båt å seile
-Hva er det beste med å seile denne båten?
-Fartsopplevelsen, kommer det momentant fra Noreng.
Ulempen er at den er avhengig av vindvinkler. Det vil si at den seiler dårlig på platt lens og skarp kryss. Både skipper Noreng og mannskap (Aleksander Hovland, Henrik Gryte, Rikard Karlsen og Sebastian Wang-Hansen) er svært fornøyde etter den lange fraktetappen Sardinia-Oslo. Dette til tross for uflaks med både vindens styrke og vinkel.. –Det føles som å seile et 60 fots windsurfing brett, sier Sebastian, som seiler brett (RS:X) på ToppSeil. Det virker med andre ord ikke som den 5,2 tonns tunge båten ligger særlig tungt i vannet. 400 kvadratmeter seil gjør nok susen.
Trimaranen
«Ocean» er en ORMA 60 (Ocean Racing Class Association) racing trimaran. Den er 60 fot lang, i underkant av 15 meter bred og veier 5,2 tonn. Den har senkekjøl uten ballast, noe som også er vanlig på trimaraner som bygges i dag. Den 30 meter høye karbonmasten kan holde 400 kvadratmeter seil som kan gi fart opp mo 35-40 knop. –Vi seiler nesten alltid i 15-25 knop, sier Petter Noreng.
Innredningen består av elektronikk som kreves for å seile over Atlanteren, men komfort er ikke prioritert. Det er 2 senger og et lite kokebluss. Opplevelsen av å seile en 60 fots trimaran i 35 knop overgår imidlertid, for mange, komforten som kommer med en god seng.
Historikk
Trimaranen ble bygget i Frankrike i 1988 ved Jeannau sin daværende utviklingsfabrikk, ledet av Nigel Irens. Den ble restaurert fullstendig i 2003. Den ble opprinnelig bygget for Rout du Ruhm, den største regattaen i Frankrike. Båten er berømt i Frankrike, noe som både skyldes gode resultater og at den har vært seilt av en av Frankrikes mest anerkjente seilere, Philippe Poupon.
Kjært barn har mange navn og «Ocean» er ikke et unntak. Tidligere navn er Nokia, First Hotels og Fleury Michon IX. Under alle navnene har trimaranen satt både fartsrekorder og vunnet regattaer. Blant distansene den har satt fartsrekord i er Plymouth-New York, Shelland rundt, og den har vunnet regattaer som Gotland rundt (lange banen).