Jeg har brukt mye tid og krefter på båten siden jeg kjøpte den våren 2009, så den fortjener en god motor.
Brukt, saltvannskjølt Volvo Penta, som er like gammel som min kan jeg få for 10.000,- brukt.
Volvo 2002 motoren i Twostar 36

Populær bruktmotor

Jeg har søkt etter en pen Volvo Penta 2003 brukt, men disse motorene er etterspurt, og ikke lett å få tak i.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkelserie over flere deler hvor det settes fokus på valgmulighetene man har når motoren på en eldre båt havarerer. Min motor, en Volvo Penta 2002 sa takk for seg i sommer, etter å ha vært litt uvillig siden jeg kjøpte båten.

Les den innledene saken her.

Disse sakene kommer:

• Nyoverhalt motor

• Ny Volvo Penta montert på Østlandet

• Ny Volvo Penta montert i Sverige

• Mye å hente på å velge annet merke

• Erfaringer med å skifte til Nanni

• Billig motor fra Kina

• Miljøvennelige alternativer

Jeg har faktisk fulgt med på bruktmarkedet på motorer til Twostaren siden jeg kjøpte den for ett og halvt år siden. Det er Volvo Penta 2003 modellen jeg særlig har søkt etter, men de som har dukket opp har blitt solgt fort.

Enkel montering

En Volvo Penta 2003 som passer rett inn, og som gir mer motorkraft. Min Volvo Penta 2002 har to sylindere og 18 hk. 2003 har tre sylindere og 27 hk.

Fornøyd Twostar-eier

Tormod Lie har en søsterbåt av meg og har byttet fra en Volvo Penta 2002 til en Volvo Penta 2003 selv. Han forteller om en motor med mindre vibrasjoner og mer kraft, tross for at han ikke har byttet til en større propell. Motoren går rett inn i Twostar 36 uten ekstra arbeid. Båten ble også solgt med denne motoren som valg.

Solgt på dagen

Jeg har lett etter en brukt VP 2003 i hele sommer, og en fredag dukket det en opp på Finn.no. Jeg sendte mail straks, men fikk ikke noe svar. Mandagen etter ringte jeg og da var motoren solgt. Selgeren opplyste om stor etterspørsel, og at den gikk for prisforlangende 30 000,-. Jeg har også søkt etter en slik motor i Sverige uten resultat. Å kjøpe en slik brukt ser derfor ikke så lett ut som jeg håpet.

Billig løsning

VP 2002 er ikke like etterspurt. Det lå en motor ute på Finn til 19.000,-, som senere ble dumpet til 16.000. Den er fra 1986 og har stått i en Maxi 999. Den selges med seilbåtdrev, og selgeren er villig til å bare selge motoren for ti lapper. Motoren er saltvannskjørt, ikke ferskvann slik som min, så å kjøpe denne vil være som å gå tilbake ett hakk. Det vil være mulig å bygge en god ferskvannkjølt motor ut fra denne og min, men da begynner pengene å fly ut av vinduet. Saltvannskjørte motorer har en begrenset levetid, og noen hevder at de kun varer i 15 år, men i sommer seilte jeg en Bavaria 890 med saltvannkjølt Volvo Penta fra 1982 som fungerte som en klokke.

Må kunne skru

En brukt 2002 vil nok bli den billigste muligheten for å komme ut av problemet på, og ville være den beste om jeg skulle selge båten, men jeg håper på mange gode somre om bord, så jeg er villig til å bruke mer penger. Hadde jeg vært god til å skru motor, ville nok en brukt ha vært den riktige løsningen.