Problemer for amerikanerne i The Ocean Race
11th Hour Racing er avhengig av regattakommiteen for å lunne fortsette racet.
11th Hour Racing Teams videre suksess i The Ocean Race nå er i hendene på regattakomiteen som i går mottok en forespørsel fra teamet om å bytte ut begge foilene som er skadet tidlig i racet, før etappe 3.
Reglene for The Ocean Race (Notice of Race 6.4) spesifiserer at lag kun har lov til å bruke ett sett med foiler i The Ocean Race. Imidlertid kan et team søke om tillatelse til å erstatte en foil som har alvorlig skade som ikke kan repareres før etappestart.
Et hyppig spørsmål før starten av The Ocean Race var om alle
de fem IMOCA-lagene ville makte å fullføre løpet uten skade på foilene. Regattakommiteen
gjennomgår nå de tekniske rapportene som ble levert med forespørselen.
Her er uttalelsen fra 11th Hour Racing Team:
Tre dager etter ankomst til Cape Town, etter å ha fullført etappe 2 av The Ocean Race 2022-23, har 11th Hour Racing Team oppdaget at begge foliene på dens 60 fot båt har fått alvorlige skader. Etter lagets ankomst til Cape Town søndag 12. februar, ble alle fem båtene i racet løftet opp av vannet for kontroller og nødvendige reparasjoner før båtene legger ut på etappe 3 til Brasil 26. februar.
Vel på land ble foliene på 11th hour Racings «Mālama» fjernet fra båten og har gjennomgått overflatetesting. Disse testene viser integriteten til strukturen til en båt og dens vedheng, og kan brukes til å oppdage problemer uten å forårsake strukturell skade. Undersøkelsen fant alvorlige skader på begge foliene, og etter samråd med lagets designteam er rådet at foilene vil kreve omfattende reparasjoner før de tas i bruk igjen. Dette arbeidet kan ikke fullføres på stedet i Cape Town før start på 3. etappe av The Ocean Race. Det er enighet om at det ville være utrygt å seile videre i løpet med dette settet med foiler, spesielt når neste etappe er et fem uker langt maraton gjennom Sørishavet.
Søker unntak fra seilingsbestemmelsene
Teamet har formelt bedt om tillatelse fra regattakomiteen til å erstatte begge foilene ombord på «Mālama», slik at båten kan fortsette å konkurrere på en trygg og sjødyktig måte. Foliene vil bli returnert til produsenten i Europa hvor hele skadeomfanget vil bli vurdert før nødvendige reparasjoner, antatt å ta flere uker.
Den toppmoderne båten har sensorer på nøkkelkomponenter for å måle stress og for å gi sanntidsdata tilbake til teamets landbaserte mannskap, både for å analysere ytelsen, men enda viktigere for å kontinuerlig sjekke båtens sikkerhet.
De første tegn på skade ble registrert i de siste timene av etappe 1, da laget var på vei til Kapp Verde. I rundt 22 knops vind ble alarmene festet til foliene utløst og ved inspeksjon viste det seg tydelig at det var flere tverrgående sprekker synlige på babords foil. Ved ankomst til Kapp Verde ble begge foliene inspisert, og de samme tverrsprekkene var også synlige på styrbord foil.
Enright forklarer
Skipper Charlie Enright uttalte: - Stoppet på Kapp Verde var
et "Short Stop" - så bare de fem personene i båten kunne jobbe med
den. Landmannskapet vårt kunne bare stå på sidelinjen og gi råd. Vi undersøkte
foliene fra vannet og utforsket noen av de små sprekkene ved å slipe av
malingen. Ingen skade på karbonet var tydelig på den tiden, og det var mange
diskusjoner med oppringninger til designteamet sent på kvelden for å vurdere våre
alternativer. Vi ble enige om at vi måtte få båten trygt til Cape Town hvor vi
visste at vi kunne hente eksperter inn for å inspisere videre. Så vi fortsatte
seilasen, men med en viss forsiktighet. Å dra inn i de Sørishavet i nesten en
måned med to skadede foiler ville være dumdristig og ikke en risiko jeg er
villig til å ta, ikke for sikkerheten til mannskapet mitt, båten, eller for
konkurrentene våre, som til syvende og sist er vårt sikkerhetsnett der nede.
Jeg stoler på designteamet mitt og deres anbefaling. Det er skuffende, men den
riktige avgjørelsen å ta, avslutter Charlie Enright som erkjenner at deres videre
deltakelse i racet nå er i hendene på regattakomiteen.