Utstyr
Skuffer unna komposittpropeller
Etter at Tom Osa i Finisterra AS begynte å importere kompositt propellene Kiwi prop i fjor har stadig flere seilere fått øynene opp for de lette og lite turbulens skapende propellene.
- Bare denne uken har jeg solgt 5-6 propeller til seilere, forteller en begeistret Tom Osa i Finisterra AS.
GODT SALG. Han er selv en ivrig seiler og bestemte seg for å importere Kiwi prop i fjor.Den er produsert på New Zealand og skal være den mest brukte seilbåtpropellen på de kanter. I det første året solgte han 50 propeller og i år regner han med å passere 75 solgte. Komposittmaterialet Zytel er et velkjent propellmateriale fra flyindustrien.
Fordelen med propellene er mange, i følge forhandleren. De tre bladene er ikke forbundet med hverandre og når en seiler retter de seg automatisk etter vannstrømmen under båten. Det gir lite friksjon selv på kryss når andre foldepropeller står på skrå i forhold til fartsretningen.
- Propellen er så nøytral i vannet at den på de fleste båter ikke vil gå rundt under seilas, selv med giret i fri, sier Osa.
LETTE. Bladene er tynne ytterst og tykkere innerst. Det gir også mindre sjokkbølger av vann opp mot skroget under motor. Det gir mindre støy. En lett propell er også lite utsatt for vibrasjon. En Kiwiprop veier bare ca 3,5 kg.
- Det er mange som er opptatt av at en kan bytte ut hvert enkelt blad hvis de går i stykker, men sannheten er jo at det sjeldent er noe som trengs. Hvis en først seiler på noe så er det ofte akselen som går. Propellene er lite utsatt for slitasje, nettopp fordi det ikke er noen mekanisk forbindelse mellom bladene, sier Osa til SEILmagasinet.
Kompositt materialet korroderer selvfølgelig heller ikke.