Rapport om «Cheeki Rafiki»
16. mai 2014 kullseilte en First 40.7 midt i Atlanterhavet. Vi har sett på ulykkesrapporten.
Med et mannskap på fire engelskmenn gikk «Cheeki Rafiki» rundt etter å ha mistet kjølen på vei fra Antigua i Karibien til Southampton. Båten hadde seilt ARC og deltatt på regattaer i Karibia med betalende mannskap. Båten var drevet av Stormforce Coaching Ltd.
Ingen tegn av mannskapet
Kl. 04.05 16. Mai 2014 ble det sendt ut nødsignal fra båten. Dagen etter passerte en skip en båt med bunnen i været, men forholdene gjorde det umulig å undersøke båten. 23. mai ble «Cheeki Rafiki» identifisert etter tre dagers søk. Søket fant ingen spor av mannskapet, men så at redningsflåten var om bord. Uten funn av mannskapet ble søket avsluttet. Båten har sannsynligvis senere sunket. Ulykkeskommisjonen har derfor hatt en krevende oppgave, og mye er basert på antagelser. De har studert bilder, båtens historikk, og søsterbåter.
Meldte om lekkasjer
«Cheeki Rafiki» hadde seilt over 1000 nautiske mil og hadde 900 igjen til Horta på Asorene da båten 15. Mai rapporterte om mye vann under dekk. Mannskapet hadde forsøkt å finne ut hvor det kom fra, uten resultat. Planen var å ta en utvendig inspeksjon når forholdene tillot det. Dagen før ble det sendt melding om at båten hadde truffet et stor bølge hardt og at det hadde fikset båtens stereo.
Kl 22.21 15. mai rapporterte mannskapet på en dårlig linje via satellitt telefon om at lekkasjen var blitt verre, og at det var snakk om saltvann. Mannskapet viste fremdeles ikke hvor vannet stammet fra. Båten hadde tett kontakt med Stormforce Coaching Ltd. Som forsøkte å nå mannskapet. De startet også å forberede en redningsaksjon. Det ble også sendt instrukser til båten. Båten var utenfor rekkevidde for hjelp fra lufta.
Siste oppringning fra båten kom 16. Mai kl 0330. Linjen var så dårlig at med Stormforce Coaching Ltd slet med å forstå hva som ble sagt, men fikk med seg at lekkasjen var blitt enda verre. Redningssentralen i Bosten mottok senere nødsignaler og posisjon fra skipperens og ett av mannskapets PLB. Søk ble satt i gang fra lufta og fra skip. Begge PLB må være over vann for å gi signal, og skal sende i over 24 timer.
Klønete plassering av flåten
Mannskapet var avhengig av flåten for å overleve, samt å sende ut nødsignal med posisjon som ble gjort. Flåten ble funnet om bord. Den var plassert i cockpiten bak rormannen. Men en sikkerhetsstropp skal ha vært fjernet, noe som kan tyde på at mannskapet har forsøkt å få frem flåten fra båten med bunnen i været. Det har vært en svært farlig jobb i bølgene. Det er kun på flerskrogsbåter at det er krav om at flåter skal være tilgjenglig fra en kullseilt skrog. En hydrostatisk utløser på flåten ville vært en god løsning.
Svakhet i konstruksjonen
Ulykkeskommisjonen konkluderer med at båten mistet kjølen fordi båtens konstruksjon sviktet. Båten har en støpt bunnramme som er limt fast i skroget, slik som er svært vanlig i dag. Bunnrammen er med på å stive av skroget og forsterke båten rundt kjølen. En slik ramme kan løsne fra skroget uten at det blir oppdaget. Kommisjonen så på fire First 40.7, og alle hadde svakheter i bindingen mellom skrog og bunnforsterkningen. Rammen løsner i bakkant etter grunnstøtinger, mens den kan løsne foran etter gjentatte slag på grunn av grove bølger. Svak konstruksjon kombinert med en eller flere kjølbolter med slitasjeskade førte til tap av kjøen. Myk bunn har gjort at kjølen har beveget seg, og gjort skadene verre. Båten burde hatt tykkere og større skiver under boltene, og burde hatt en 14 med mer bolt ekstra for å imøtekomme dagens ISO-standard.
Flere lette grunnstøtinger
«Cheeki Rafiki» har en lang historie av grunnstøtinger. Båten ble bygget i 2006, og gikk på grunn alt i 2007 under Cowes Week. Båten ble reparert. To måneder senere var kjølen tatt av skroget eter ukjent skade. Båten var utsatt for grunnstøtinger i 2010 og 2011 og ble reparert. Det ble hevdet at båten også gikk på grunn under Antigua Sailing Week rett før hendelsen, men detter er avvist.
Under undersøkelsen kom det frem at mange regattaseilere opplever lette grunnstøtinger hvor de mener det er unødvendig med inspeksjon etter skade.
«Cheeki Rafiki» ble kontrolert i 2011 hvor det ble funnet at bunnrammen hadde løsnet fra skroget i front. Etter reperasjonen fik båten sertifikat for mindre kommersielle fartøy. Båten skulle ha en ny godkjennelse mars 2014, men Stormforce Coaching Ltd fikk dette utsatt slik at dette skulle bli gjort etter at båten kom hjem til England. I og med at båten ikke hadde gjester på vei hjem ble det godkjent.
Anbefalte rutiner RYA og ISAF anbefaler båteiere å ta grunnstøtinger mer alvorlig. Særlig på båter hvor bunnrammen er limt fast i skroget slik som First 40,7. Profesjonelle bør jevnlig inspisere båters konstruksjon og sikkerhetsutstyr.
Stormforce Coaching gjør om på sine rutiner for båter som seiler mer enn 60 nm fra land.
• På transportetapper over hav skal flere båter seile samlet
• Båtene skal ha støtte av profesjonell værmelding fra land
• Flåtene skal plasseres slik at de er tilgjenglig etter kullseiling
• Ekstra EPIRB som vil flyte fri vil bli montert
• Et nytt sky-basert vedlikeholdsprogram blir innført
• En inspeksjonsprogram når båten står på land blir innført
• En tredjepart skal inspisere båten eter grunnstøtinger
• Mannskapet får 190 N vester med sprayhood for seiling på havet • Alle om bord på havkrysninger skal ha PLB
• I stedet for en 12 manns flåte, skal det være to 6 manns •
Roret skal males i selvlysende oransje farge