Raymarine 2Star 2017
Påmeldingen åpner 13. februar
Kl. 12:00 mandag 13. februar 2017 åpner påmeldingen til Raymarine 2Star. Fredrikstad Seilforening håper på god deltagelse i år.
I hine hårde dager var det venteliste for å få delta i regattaen som i år heter Raymarine 2Star. Deltagerlisten på 150 båter ble de første årene fylt i løpet av noen timer. Akkurat der er man neppe lenger, skjønt 400 plasser i den danske soloseilasen Silver rudder 2017 ble kapret i løpet av 24 timer i begynnelsen av desember, og legendariske Fastnet Race «solgte» hele 340 plasser til årets regatta i løpet av drøye fire minutter! Så interessen er stor andre steder i verden.
– Det er jo lov å håpe, sier leder av Fredrikstad Seilforening, Per Arne Skjeggestad.
Premier for 100 000 kroner
Det realistiske håpet hans er dog å få med flere deltagere i år enn i 2016, og at alt arbeidet foreningen legger ned skal resultere i en regatta som på nytt vil være i positiv utvikling. Han håper i så måte å få drahjelp av regattaens nye sponsor, Raymarine Norge AS, som stiller med diverse utstyr til en verdi av 100 000 kroner til premiebordet.
– Disse premiene går ikke kun til de beste. De vil få sin andel, men en andel av premiene vil også bli trukket blant deltagerne og delt ut for spesielle bragder, sier Rolf Fossumstuen i Raymarine Norge AS.
«Early bird» før 15. mars
Han håper også på god deltagelse i regattaen og forteller at de har satt opp en pakke av Raymarines helt nye trådløse vindinstrumenter som trekkes blant alle som er påmeldt innen 15. mars.
En annen nyhet av året er at regattaen vil være tilbake og ha Hankø som startsted. Hankø Yacht Club vil være base og senter for begivenhetene før og etter regattaen. Pitstop blir som i 2015 og 2016 i Strömstad, og løpene vil bli etter modell fra 2016.
– Det løpene har vi fått mange positive tilbakemeldinger på, sier Skjeggestad.
Fire klasser
Det blir invitert til deltagelse i fire klasser. De nye, moderne båtene med brede akterskip som har sin styrke på unnavindsseilas vil delta i egen klasse som arrangøren har kalt «Open Class», mens de mer «normale» båtene seiler i Cruising/Racing Class.
Inndelingen er gjort for å skape størst mulig rettferdighet og at det ikke er forholdene og været som skal avgjøre handicap-beregningen.
Selv om det ikke har deltatt flerskrogsbåter i regattaen på noen år, står muligheten likevel åpen for seilere av denne typen til å delta.
– Det hadde vært moro om flerskorgseilerne kom tilbake, sier Skjeggestad.
Are Wiig Class
Regattaens helt spesielle klasse er «Are Wiig Class», som er en klasse for seilere som kanskje først og fremst vil utfordre seg selv og ha en flott opplevelse, og som ikke stiller med det aller hotteste båtmateriellet. Are Wiig stiller i 2018 til start i soloseilasen Golden Globe rundt jorden – en seilas som markerer 50-års jubileet til verdens første non stop soloseilas rundt jorden.
I den regattaen må alle stille med langkjølte båter under 36 fot. Fullt så strenge krav til «old timere» stilles det ikke i Arw Wiig Class i Raymarine 2Star. Det er først og fremst begrensninger på seilgarderoben.
Are Wiig vil selv stille til start i Raymarine 2Star, og arrangørene håper at mange vil stille til start for å følge og hylde ham i hans siste regatta før den store styrkeprøven han skal ut i. Og i god non stop-ånd seiler denne klassen et løp uten pit stop.
Tracking og internett-følge
Raymarine 2Star (daværende Watski Skagerrak TwoStar i 2004) var den første regattaen i Norge som hadde tracking og en egen internett-side hvor publikum kunne følge seilasen fra start til mål. Slik blir det også i år.
– I år vil alle deltagerne få utdelt hver sin trackingenhet. Tjenesten blir levert av TracTrac, som er verdens største aktør når det gjelder regatta-tracking. De har blant annet et avansert «leader board» der man til enhver tid kan se båtenes innbyrdes plassering med måltallet innberegnet og en avansert analysedel der man kan se hvor de enkelte vinner og taper under veis, sier Hans Petter Jensen i Sail Race System, som står for trackingen og regattaens nettside.
SEILmagasinet vil som i alle år følge regattaen fra A til Å med bilder, kommentarer og film på regattaens nettside.