Raymarine 2Star
– Gleder meg som fy
Med den banen og den værmeldingen blir Raymarine 2Star underholdene, mener Vidar Moe i «Joppe».
– Det blir en svært rask regatta, beregninger viser at vi vil være i mål på Hankø fredag ettermiddag, etter å ha seilt 6,7 knop i snitt, sier Moe på telefon til SEILmagasinet. Han går nå igjennom ulike værmodeller og ruteplanlegger regattaen i detalj.
Vidar Moe ble nest best i shorthandklassen rundt Tristein i Færderseilasen.
Blir tøft
– Den tøffeste biten blir fra Persgrunnen til Brofjorden. Det blir en fokkeslør i mye vind som kan blir gå utover båt og mannskap. Det gjelder å få tatt rev i seilene i god tid. Jeg har et indre forstag som jeg kan heise et mindre stagseil om nødvendig, sier Moe. Han er fornøyd med banen arrangøren har laget, og ville ikke stilt opp om det ble mye kryss.
Starten blir lett, og med sydøst er det kan det bli mulig å seile til Tristein på ett legg.
Runding i mørket
– Jeg har beregnet å runde Axelbrottet nord for Koster natt til fredag i mørket. Det blir seiling i urent farvann i mørket, sier Moe. Derfra blir det kryss mot Jomfruland som Moe mener blir ett strekk.
– Vi har en stiv båt som kan plane, jeg håper vi får glede av disse egenskapene, sier Moe som har med seg Tormod Lie i «Joppe», en Humpreys 30. Båten ble lansert som en Whitbread 30, en miniversjon av Innovation Kværner og dJuice. «Joppe» er også bygget med vannballast, men dette bruker ikke Moe.
– Båter som planer blir farlige, og de er det mange av. «Redline», Sun Fast 3200 blir farlig. Elan 37 seiler også alltid fort når det blåser, men kan lide av et tyngre skrog, om vi lette kan plane, sier Moe.
Vidar Moe falt over ripa under Skagen Race 2018, og vesten blåste seg ikke opp. Les: – Glad jeg lever og kan advare