Reklamasjon på nybåt
Hei.
Hvis man kjøper en båt som er kun 14 dager gammel, hvordan fungerer reklamasjoner da?
Har funnet en båt jeg gjerne vil kjøpe nord i landet, men de får ikke lov til og selge denne båten til noen på østlandet da importøren mener han kan skaffe båt. Dette er sannhet med modifikasjoner da han ikke kan levere før i slutten av August. Kunne gjerne tenkt oss og få noe glede av båten i sommer. Båten ligger klar på vannet.
Jeg vurderer og få en kamerat fra den aktuelle byen å kjøpe båten for meg, for deretter kjøpe den av han etter noen få dager. Jeg er bare bekymret for reklamasjonsretten min. Etter det jeg har klart og lese meg til er det selger jeg skal kontakte ved reklamasjoner. Dette vil da bli min kamerat og ikke båtsenteret. Hvordan vil dette bli.
Et annet alternativ er og melde flytting i folkeregisteret for deretter melde flytting etter en mnd eller så. Hvor vil jeg da kunne utføre reklamasjoner? Den nærmeste leverandør eller den opprinnelige leverandøren?
Kjøper du båt av selger i næringsvirksomhet gjelder forbrukerkjøpsloven ved reklamasjon. Dette gjelder enten båten er ny eller brukt. Reklamasjon skjer til selgeren dvs. den du kjøpte båten av, jf. loven § 27.
Dersom du kjøper båten av kameraten din vil dette være kjøp mellom to forbrukere. En slik avtale reguleres av kjøpsloven, idet forbrukerkjøpsloven bare gjelder ved avtale mellom yrkesselger og forbrukerkjøper. Etter kjøpsloven § 32 skal kjøperens reklamasjon rettes til selgeren. Etter kjøpsloven § 84 kan imidlertid kjøperen reklamere overfor tidligere salgsledd dersom tilsvarende krav på grunn av mangelen kunne vært gjort gjeldende av selgeren.
Reglene om reklamasjon som er nevnt ovenfor, gjelder uansett hvor du bor i landet.
Vennlig hilsen
Rett og Rimelig-kjeden