Årets nominerte seilbåter
I januar blir prisen Årets Båt i Europa utdelt. Her er en presentasjon av de nominerte båtene.
Det er 20 båter nominert i fire klasser, Familieturseilere, Skarpseilere, luksuriøse seilbåt og spesielle seilbåter. De nominerte båtene er plukket fra en liste på over 50 båter, foreslått av 11 journalister fra ulike land i Europa.
Testet i nord og syd
10 båter ble i år testet ut fra Southampton i England, og ti båter ble testet fra Portovere i Italia. Det var relativt rolige vindforhold under mesteparten av testen.
Fire vinnere
Under båtmessen i Dusseldorf i januar vil det bli kåret en vinner i hver klasse ut fra testingen som er gjort av juryen på 11 journalister.
Nominerte familieturseiler
Allures 39.9: Moderne langturbåt i aluminium, men med et dekk og cockpit i glassfiber. Innredningen er lys og moderne. Båten har opptrekkbar kjøl og doble ror som gjør at seilingsdybden kan begrenset.
Bavaria Cruiser 37: Bavaria har gitt sin cruiser-serie et stort løft med ny innredning, og dytt dekk. 37-foteren har mye plass under dekk, og en stor cockpit. Den seiler også bra, og har en rigg som er enkel å betjene. Bavaria har vel heller aldri bygget bedre båter enn i dag.
Oceanis 38: Frekk fransk båt med innovativt konsept. En båt man kan vokse med. Hodeskottet kan fjernes for å lage en åpen innredningsløsning. Skroget har linjer fra moderne franske shorthandbåter.
Dufour 410: Det franske verftet ønsker å ligge noen hakk over markedets billigste båter. Det betyr litt høyere kvalitet i utrustningen, og en mer kostbar produksjonsløsning. Dufour 410 har et skrog med svært mye volum.
Winner 900: Det nederlandske verftet er kjent for elegante og velseilende seilbåter. Winner 900 er bygget litt rimeligere for å nå en yngre målgruppe. 30 foteren er også bare tre meter bred, noe som gjør det enklere å få havneplass. Båten leveres i ulike løsninger, og egner seg også godt for regatta.
Nominerte skarpseiler
Dehler 38: Siste modellen fra det tyske verftet er bygget for å tilfredsstille både regattaseilere, og turseilere som setter pris på en rask seilbåt. Båten har en hyggelig pris, og ved en innovativ løsning på badet er skroget godt utnyttet.
Elan 400: Det slovenske verftet har ligget i tet når det gjelder å ta i bruk moderne løsninger. Elan 350 ble kåret til Årets Båt for tre år siden. Elan 400 har også knekkspant, og doble ror, men er ikke like ekstrem, og har litt bedre kryssegenskaper enn forgjengeren.
Pogo 30 : Typisk fransk. Svært lett og bred. Planer tidlig, og kan seiles med høy fart under full kontroll. Pogo 30 er ikke en regattabåt, men en rask turseiler. Den er laget for å være enkel å håndtere for et begrenset mannskap. Den store bredden gir mye volum under dekk. Også cockpiten er særdeles stor for kun 30 fot.
Premier 45: Bygget i Dubai av samme verft som Landmark 43. Båten har lånt skroglinjer fra TP 52, og er lett bygget. Snøhetta har designet interiøret som er lyst og moderne. Båten er påkostet, og er full av smarte løsninger.
Xp 33: X-Yachts minste modell i dag, og eneste med rorkult. Båten er bygget for regattaseiling. Den har en tung kjøl som gir svært gode kryssegenskaper, men båten kan også plane på slør. Innredningen er enkel, men funksjonell.
Nominerte luksuriøse seilbåt
Contest 42: Minste modell fra det nederlandske verftet som bygger gedigne turseilere i høy kvalitet og pris. Contest 42 er verftets eneste modell med cockpiten akter. Båten har et høyt og bredt skrog, og en rigg med mye duk. Den har også et dekkshus med store vinduer.
Gunfleet 58: Gunfleet er et nytt verft startet av Oysters tidligere eier. Ideen er å lage velseilende lanturbåter med en begrenset seilingsdybde. Båten er typisk engelsk luksus. Store vinduer i skroget slipper inn mye lys.
Hallberg-Rassy 54 : 55-foteren fra Orust har en lysere innredning enn tidligere. Båten har også fått en større cockpit. Moderne elektriske og hydrauliske løsninger gjør det mulig å seile den store båten for en mann.
Ice Yachts 62: Stilren båt fra en nytt verft i Italia. Skroglinjene er ikke hypermoderne, men stilrene. Båten er bygget som en rask luksuriøs turseiler. Innredningstilen minner om Grand Soleil fra 15 år tilbake.
Mylius 18e35: Dette er også et båt fra en nytt italiensk verft. Mylius er en hypermoderne båt, både skrog og innredning. Linjene minner om en forstørret TP52, mens innredningen er fra et Star Wars-film. Båten er også utviklet for å kunne seile i Mini Maxi-klassen som er i voldsom vekst, men i forhold til de siste Mini Maxi båtene, så kan Mylius 18e35 betegnes som en turseiler.
Nominerte spesielle seilbåt
Django 6.70: En Minitransat i turutgave. Typisk fransk. Mye seil og høyt rettende moment. Skroget er tre meter bredt, noe som gir mye volum under dekk, samtidig veier den kun 1000 kilo, og kan landsettes fra en henger.
Essence 33: En svært kostbar og elegant dagseiler med karbonmast og el-motor fra Nederland. Båten koster over 2 millioner kroner, men har en begrenset innredning. Det meste styres med knapper i cockpiten. Båten minner mye om Wally Nano, men er litt kortere.
Malango 8.88: Verdenes minste båt med jollegarasje. Den brede franske 29-foteren er meget allsidig. Den kan krysse Atlanterhavet, men er egentlig utviklet for rask turseiling mellom over. Kjølen kan vippes opp, seilingsdybden reduseres til kun en meter.
Sailart 22: Dette er en luksus seiler for tynne lommebøker fra Tyskland. Båten har stil og finesser fra moderne luksusyachter, som et rent teakdekk, og ultra moderne styling. Båten passer best for europeiske innsjøen, og kan greit brukes for overnattingsturer.
Saphire 27: Rask og lett seilbåt med sveitsisk opprinnelse, men bygget i Polen av Delphia Yachts. Båten kan trailes fra en vanlig bil, og har en innredning som gir turmuligheter for en sporty familie. Båten har mye seil, og lav vekt.