Siste reis for redningsskøyte

RS STAVANGER på siste tur langs kysten

RS STAVANGER på siste tur langs kysten

RS 14 STAVANGER er på vei sydover. Helt original – uten motor, strøm, toalett og elektronikk. På vei mot sin endelige hvile: Museum i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

I disse dager seiles RS STAVANGER mot Oslo. Den 108 år gamle redningsskøyta er restaurert og tilbakesatt til original stand. Det betyr blant annet at den ikke har motor om bord – annet enn årer.

– Båten er på vei til Oslo for å settes på land på Bygdøy, sier skipper Johan J. Petersen til SEILmagasinet.

– Det er gjort en avtale om et museum for Redningsselskapet på  Norsk Sjøfartsmuseum hvor båten skal stå i båthallen, fortsetter Petersen.

BERGET LIV. På Redningsselskapet nettsider kan man lese at RS 14 STAVANGER har reddet 53 liv gjennom sin aktive karriere. Som utspilte seg fra 1901 til 1938.

– Vi synes det er en verdig avslutning for båten at den blir seilt gjennom de områdene hvor denne og tilsvarende skøyter har berget liv opp gjennom historien, sier Petersen, som akkurat nå befinner seg i utenfor Bodø. 

Du kan følge redningsskøytas siste seilas på denne bloggen.

(Artikkel fortsetter under bildet)

 

ORIGINAL: RS STAVANGER er på vei sydover. Her står skipper Johan J. Petersen i midten, med Even Dromnes og Janna Nevra Aarvik til venstre og  Tom Kaasen og Børre Petersen til høyre. Bildet er tatt ved et tidligere tidspunkt.

Seilasen sydover skal skje i to etapper. Først skal båten seiles til Kristiansund til 17. mai, deretter skal den seiles videre til hovedstaden i august. Skipper Johan J. Petersen skal stå om bord hele veien.

– Vi har flere ankomststeder på planen, men i og med at vi seiler uten motor kan man si at vi har ankomststeder og ikke ankomsttider, fortsetter den blide og entusiastiske skipper.

UTEN MOTOR. RS 14 STAVANGER er som sagt helt original og om vinden dør ut er det årer som gjelder.

– Det går egentlig helt greit. Når det kommer til havneanløp benytter vi oss av årer, seil og forhalinger, fortsetter han.

– Det er nok mange som tror at det er fryktelig vanskelig, men det er egentlig en vanesak og et spørsmål om innstilling. Husk at for to–tre generasjoner siden  gjorde alle det slik – på hele kysten, understreker Petersen. 

– På 1930-tallet ble en redningskøyskipper spurt om hvordan det var å få motor om bord. Han svarte at på havet er det vel og greit om vinden skulle dø ut, men nærmet han seg land og havn skudde han av motoren. Da hadde han mye mer kontroll ved hjelp av seilene, forteller STAVANGER-skipperen.

Slik seiles RS STAVANGER til sitt endelige hvilested: Oslo. Uten motor, maten blir lagd på vedovn, parafinlanterner sørger for sikker nattseilas og toalettbesøkene skjer på «Siri». En dobøtte som har fast plass under leideren... 

Planen er at publikum kan se RS 14 STAVANGER i båthallen på Bygdøy fra høsten 2010.