SEIER: «Lethe» på vei nordover forbi Jomfruland under gunstige forhold. Like lett fikk ikke båtene lengre bak.
START: De minste båtene ut fra Garnholmen, Hankø.
START: De minste båtene ut fra Garnholmen, Hankø.
SILKESEILAS: Båtene hadde stabil medvind ut fra start, men det varte ikke lenge.
LETT: Vinden forsvant ut på fredag ettermiddag, og noen var mer uheldige enn andre.
LETT: Vinden forsvant ut på fredag ettermiddag, og noen var mer uheldige enn andre.
LETT: Vinden forsvant ut på fredag ettermiddag, og noen var mer uheldige enn andre.
Sørover mot Jomfruland
Runding sør for Jomfruland
Nordover mot Tristein fra Jomfruland.
Soloppgang kl 03:08 lørdag morgen.
RASKEST: Morten Christensen og Anette Melsom Myhre vant den store klassen med en X-41.
RASKEST: Øyvind og Morten Knudsen i First 34.7 «Lethe» tok en suveren seier i årets TwoStar.

– Hadde øynene ut av båten

Det var en ting vinnerne av de to klassene hadde felles. Det var evnen til å observere, og ta veivalg ut fra det.

Publisert Sist oppdatert

– Vi satt mye med kikkertene, forteller Morten Christensen i X-41 «Saillogic Racing», som vant den store klassen sammen med Anette Melsom Myhre. Begge er unge erfarende seilere, men ferske i shorthanded-miljøet. De fant en god arbeidsfordeling der Anette stod for hjernearbeidet, mens Christensen stod for det fysiske. Anette har tatt mange NM-gull og har bakgrunn fra jolleseiling, mens Christensen har verdifull erfaring fra «Wolfpack». De kunne se de mindre båtene som startet to timer tidligere, og så at båtene mot land sør for Færder stoppet opp, mens det var mer fart i båtene lengre øst.

LETT: Vinden forsvant ut på fredag ettermiddag, og noen var mer uheldige enn andre.

De rike ble rikere

Rustad Sails TwoStar ble annerledes i år. Starten ble flytte en dag senere, og det ble en regatta uten pitstop. Banen ble 140 nm, kortere enn hva som var vanlig.

Yr meldte om varmt vær og stabil vind fra øst. Varmt var det, men vindprognosene ble ikke som meldt. Det var stor sprik i de ulike værmodellene, og østavinden som stod ved start varte ikke lenge. Mange havnet i vindhull og ble liggende å drive.

Men det var ikke sol, svake vinder og varmt hele veien. Lørdag ettermiddag kom det en kraftig byge som slo Sun Fast 3200 «Hyak» over ende, så kraftig at masten var nede i vannet.

– Vi hadde til tider lav fart, men vi stoppet aldri helt opp. Vi hadde en vindretning og bevegelse i båten, i motsetning til hva vi hadde under Færder’n, forteller Øyvind Knutsen som vant den lille klassen.

Det var mer vind ute i fjorden enn nær land på vei sørover, men motsatt på vei nordover.

De som rundet merket sør for Jomfruland først, fikk også gunstige forhold nordover igjen. Det samme gjaldt ved runding av Tristen. Det gjorde at det ble stor sprekk i feltet.

Vinneroppskriften var å finne vinnen, ha de riktige seilene, og hele tiden ha optimal trim. Regattaen krevde høy konsentrasjon som var utfordrende i stekende sol.

RASKEST: Morten Christensen og Anette Melsom Myhre vant den store klassen med en X-41.

Minimale tilpasninger

X-41 er ingen typisk shorthandedbåt, og de to har heller ikke tilpasset båten for tomannseiling.

– Om det hadde blåst, så ville vi savnet 800 kilo på rekka, men i lett vind er det bare en fordel å være to, forteller Anette. Både Anette og Morten har seil mye X-41 og kjenner båten godt. De hadde tre fokker og to spinnakere om bord. – Vi hadde et hull på skarp slør i lette vind og kunne tjent på en Code 0-forteller Christensen som måtte gjøre mange seilskift på fordekket. Båten har hverken rulleforstag eller gennaker og med sin størrelse, så blir det en fysisk krevende båt.

«Saillogic Racing» brukte 25 timer og 15 minutter på den 140 nm lange banen, og tok en suveren seier, en time og 25 minutter foran Swan 45 «Zorro» på andre.

RASKEST: Øyvind og Morten Knudsen i First 34.7 «Lethe» tok en suveren seier i årets TwoStar.

Kastet planen

– Vi hadde forbered oss godt, men med så sprikende værvarsler så la vi fra oss alle planene, og bestemte heller å være observante, og følge med på hva som skjedde rundt oss, og gjøre valgene under veis. Det fungerte god, forteller Øyvind og Morten Knudsen i First 34.7 «Lethe» som vant den lille klassen.

– Vi var veldig nøye på å riktige optimale seil, og bruke disse på optimale vinkler, forteller Knudsen.

First 34.7 har egentlig en genua, men denne har gutta droppet, så båten er målt inn med fokk. I stedet har den et Code-seil som skjøtes som en fokk, på innsiden av vantene. Med dette seilet kan de krysse like høyt som med en genua i lett vind, men må rulles inn i slagene. Med dette seilet senkes måltallet noe.

– Code-seilet ble viktig for oss, men vi brukte det meste av det vi har av seil.

«Lethe» brukte 28 timer og tre minutter på den 140 nm lange banen. Det gir en snittfart på 5 knop. På korrigert tid var de tre minutter foran vinneren i den store klassen, og 47 minutter før neste båt i samme klasse, Elan 37 «Morild». Siste båt i mål i klassen som fullførtevar over syv timer bak «Lethe» over målstreken.

SJEF: Sandra Hatch er fornøyd med oppslutningen og mener at justeringene av konseptet fungerer.

Funnet formatet

Rustad Sails TwoStar ble den første regattaen i år hvor seilerne møtes, også på land.

– Det var bare noen dagers siden vi fikk klarsignal fra NSF at vi kunne åpne helt opp, forteller Sandra Hatch. Hun har i år styrt opplegget for Fredrikstad Seilforening. Rustad Sails TwoStar ble dermed første normale regattaen etter Covid-19

– Vi er godt fornøyd med oppslutningen. Vi fikk 48 påmeldte båter, ni flere enn i 2019, forteller Hatch. Hun mener at tilpasningene som er blitt gjort i år har blitt godt mottatt.

– Mye tyder på at vi starter på en fredag, og seiler en bane uten pitstop til neste år også, men kanskje over riksgrensen igjen, mener den unge regattasjefen.

Du finner resultatlisten på SailRaceSystem

SILKESEILAS: Båtene hadde stabil medvind ut fra start, men det varte ikke lenge.