SAIL RACE SYSTEM
10. juni 2017 var den store dagen
Dagen som det i 2017 var aller størst trafikk inn til Sail Race System, var 10. juni.
Denne sommerdagen, 10. juni 2017, ble 45 832 sider åpnet i Sail Race System. Det var dagen etter at Færderseilasen startet. Kanskje ikke så overraskende? Flest besøkende var inne og kikket på SEILmagasinets Færderseilas-side, der vi holdt alle som var nysgjerrige på utviklingen i den regattaen, oppdatert. 24 738 ganger ble SEILmagasinets Færderseilas-side åpnet i løpet av 10. juni 2017.
Men det foregikk andre regattaer den dagen. Norgescup nummer tre for året foregikk i Stavanger, og regattasiden til det arrangementet ble vist 5937 ganger. Tredje mest den dagen ble nettsiden til Stord Rundt vist; 1598 ganger. Og så var det en lang rekke andre arrangementer som oppnådde sidevisninger i skyggen av disse tre; tilsammen 13 559 sidevisninger.
Skagen Race med høyest score
25. mai var den nest beste dagen i Sail Race Systems 2017-år. Den dagen var det 40 421 sidevisninger, og det var Helly Hansen Skagen Race som var den store trafikk-driveren. Hele 30 164 ganger ble det vist sider inne på dette arrangementet. 30 164 er det høyeste antall sidevisninger for et arrangement på en dag i 2017.
Nordland Offshore Race hadde 1010 sidevisninger denne dagen, mens Norgeshus Seilmakeren Doublehanded hade 720 sidevisninger. De var også med på å trekke opp tallet, i tillegg til de andre arrangementene som tilsammen hadde 8527.
Fem dager tidligere, 20. mai, var den tredje beste dagen i 2017. 32 376 sider ble åpnet denne dagen, og av dem sto Norgeshus Seilmakeren Doublehanded for litt under halvparten: 13 641 sidevisninger.
[Artikkelen fortsetter under figuren]
Dette er de 10 beste dagene (de tre mest besøkte arrangementene på disse dagene er listet opp):
Topp 10
1. 10. juni: 45 832 sidevisninger
SEILmagasinets Færderseilasside: 24 738
Norgescup i Stavanger: 5937
Stord Rundt: 1598
2. 25. mai: 40 421 sidevisninger
Helly Hansen Skagen Race: 30 164
Nordland Offshore Race: 1010
Norgeshus Seilmakeren Doublehanded: 702
3. 20. mai: 32 421 sidevisninger
Norgeshus Seilmakeren Doublehanded: 13 641
Helly Hansen Skagen Race: 5081
Oslofjorden Rundt: 4825
4. 19. mai: 31 576 sidevisninger
Norgeshus Seilmakeren Doublehanded: 10 354
Helly Hansen Skagen Race: 7917
Oslofjorden Rundt: 3383
5. 22. mai: 29 432 sidevisninger
Helly Hansen Skagen Race: 15 975
Norgeshus Seilmakeren Doublehanded: 2652
Pinseleir i Tønsberg: 1289
6. 16. juni: 29 244 sidevisninger
Raymarine 2Star: 14 707
Pantaenius Shetland Race: 1509
SEILmagasinets Færderseilas-side: 1382
7. 15. juni: 28 175 sidevisninger
Raymarine 2Star: 10 625
SEILmagasinets Færderseilas-side: 2052
Pantaenius Shetland Race: 1671
8. 23. mai: 26 143 visninger
Helly Hansen Skagen Race: 14 345
Pinseleir i Tønsberg: 1273
Tirsdagsregatta i Oslo: 1171
9. 21. mai: 25 472 sidevisninger
Helly Hansen Skagen Race: 7750
Norgeshus Seilmakeren Doublehanded: 5919
Oslofjorden Rundt: 1798
10. 21. juni: 25 050 sidevisninger
Pantaenius Shetland Race: 8923
Tirsdagsregatta i Oslo: 3046
Pantaenius Bohusracet: 1437
Moblitelefonen er verktøyet
De aller fleste, 44 prosent, følger arrangementene ved hjelp av mobiltelefonene. 39 prosent av sideoppslagene i Sail Race System ble gjort ved hjelp av en PC/Mac, mens 17 prosent følger regattaene ved hjelp av et nettbrett.
Apple er den store aktøren – rundt 60 prosent av brukerne av mobile ennheter, mobiltelefon eller nettbrett, benytter et Apple-produkt; iPhone eller iPad.
88 prosent av de besøkende kommer fra Norge, 8 prosent fra Sverige og 1 prosent fra Danmark. Og så er det en del «slengere» fra andre land rundt om i verden.
Den største aldersgruppen som følger arrangementene i Sail Race System er i alderen fra 25 til 34 år. De utgjør 33,5 prosent. Deretter følger aldersgruppen 17 til 24 år med 27,5 prosent, mens seilinteresserte i alderen 35 til 44 år utgjør den tredje største gruppen med 15,5 prosent.