Silverrudder 2017

415 båter påmeldt, men bare 131 fullførte

Verdens største soleregatta ble langdrygt. En av de som holdt ut var nordmannen Karl W. Weldingh som seilte en Seascape 24.

Publisert Sist oppdatert
FULLFØRTE: Karl W. Weldingh var en som holdt ut.

Karl W. Weldingh ble nummer 11 av 61 påmeldte båter i klassen, en klasse hvor bare 30 båter gjennomførte. Seilasen startet fredag morgen og er beregnet å ta ca ett døgn, men i år ble det ekstra tregt. Ikke alle klarte å komme i mål før tidsfristen gikk ut natt til mandag.

Silverrudder starter fra Svendborg og går rundt øya Fyn. 

Langdrygt

– Jeg startet i mini klassen, vi hadde noe vind i starten så vi kom av gårde hanske greit, men etter ett par timer mistet vi vinden også.

Det ble mye skjæring kun for å holde fart i båten, måtte bruke ett lite code 5 for å få den til og stå.

Opp gjennom sundet til Lillebeltsbroen ble det vanskelig å finne vind, vi dreiv under brua i 0,8 knop.

Lørdag morgen fikk vi vind igjen, men kun frem til kl 11, så måtte vi vente i fem timer før vi fikk vind som fulgte oss helt ned til Svendborg igjen.

Storebeltsbroen er ikke belyst når man kommer fra nord, og det var bekmørkt, måtte bare ta en sjanse og la det stå til.

Siste delen opp og inn til Svendborg var nervepirrende pga strømmen som snart skulle snu.

Jeg likte racet veldig godt, skulle ønske vi hadde hatt noe mer vind, men det kommer kanskje neste år, forteller Weldingh

Frafallet var stort i alle klassene, og frafallet økte med størrelsen på båtene.

Raskes ble Jan Andersen som seilte en sesialbygget trimaran. han kom i mål etter 29 timer og 35 minutter. Tre og en halv time senere kom første enskrogsbåt i mål, en X-43.

Karl W. Weldingh kom i mål natt til søndag.

Samlet gjeng

Det som imponerte meg mest er at det var 26 Seascap til start. Jeg kom ned på onsdag kveld, fant hjørnet til Seascape og ble motatt av en gjeng entusiastiske eiere.

Det var 18, 24 og 27 fotere om hverandre.

Det virker som om det er en bestemt mennesketype som kjøper og seiler Seascape, hvor nasjonalitet ikke betyr noe. Vi er bare Seascapere...

Det var en utrolig entusiastisk gjeng som hjalp hverandre med hva det nå enn skulle være.

Jan, fra Tyskland, hadde kjøpt kranbil, så han satte ut alle båtene og satte mastene for alle sammen. En annen hadde tatt med en stor RIB, som han lånte ut til Seascape teamet. Helt utrolig og oppleve noe sånt.

Alle på plass

Seascape var oppe med flere fra Slovenija, Andraz, CEO for Seascape, var på plass.

Sam Manuard, konstruktøren av Seascape, var også på plass. Han tok seg god tid til å hjelpe og svare på spørsmål fra de for skjellige eierne. Han ble fulgt av en stor fransk seilmagasin hele helgen.

Andraz er bare ett herlig menneske, han inspirer alle på en veldig positiv måte.

Bjarne, som fikk andre plassen 2016, kom bort og spurte om jeg ville låne en gennaker som hjalp ham året før, helt utrolig.

Andraz fulgte oss med to båter og på tracker, Seascape teamet besøkte oss to ganger i løpet av regattaen. ga ikke hjelp, men viste att de var tilstede.

Hver enkelt som kom i mål fikk varm mat og noe å drikke av teamet til Seascape.

Jeg har aldri opplevd ett sånt samhold som vi hadde denne helgen.

Vi gikk alle sammen når vi skulle spise på kveldene vi ikke seilet, pratet om seiling, men også om alt mulig andre ting.

Det er ikke bare en båt du kjøper, men du blir tatt opp i en familie som er veldig internasjonal, men du føler deg tilrette med en gang.

Vi vil også prøve og få til ett samarbeid med Seascape eiere i Norge, vi begynner å bli noen men håper på flere.

Du finner resultatlisten her. 

 

STORT: Silverrudder er verdens største solo-regatta, og et arrangement Seascape legger ned mye resurser for å støtte.
STILLE: Silverrudder ble en tolmodighetsprøve.
DRONE: Seascape hadde følge båt for sine båter. De filmet også fra drone.