Ny teknologi
Skal bli nummer en igjen
Incidence Sails satser høyt, og lanserer ny teknologi på messen i Paris som åpner i morgen.
Filament er tynne fibertråder som ligger flatt, men alle fiber i samme retning. Fordelen er at hver eneste tråd er med på å gi seilet styrke og stabilitet. Også North Sails er bygget opp av filamenter. Seilet blir bygget opp helt uten bruk av film, eller tafetta.
Incidence Sails legger lange filamentbånd etter hvor det er mest krefter i seilet. Disse båndene er impregnert av lim. Fiberne blir presset sammen av vakuum og herder med varme. Hele konstruksjonen blir sa kapslet inn mellom lag av plast.
Alt i bruk
Incidence DFI har alt funnet veien til IMOCA60-miljøet. Queguiner-Leucémie Espoir med Yann Eliès som skipper hadde et slikt storseil under Transat Jacques Vabre og ble nummer tre.
– Jeg er veldig fornøyd med storseilet. Særlig seilets lave vekt og formstabiliet, uttaler Yann Eliès i pressemelding fra seilloftet.
Også Michel Desjoyeaux og Paul Meilhat på «SMA» brukte DFI. Båten matte bryte på grunn av skader, men Desjoyeaux var fornøyd med seilene. Særlig i bølger var teknologien til stor fordel.
Også for tur
Incidence Sails har fem i Frankrike loft med til sammen 8800 kvm gulvflate. De har 125 ansatte og omsatte i fjor for 12 millioner euro. Merittlisten er meget lang i følge pressemeldingen.
Loftet har utviklet ny programvare, nye maskiner og har satt opp en testlab. Variasjoner av DFI vil være egnet for turseiling, og for store sløreseil.
Elvstrøm utvikler også ny teknologi. Les: Seil som tåler mer
Seilene blir mer holdbare
Les artiklen fra Seilas om ny seilteknologi. Fordeler og ulemoer med ulike fibertyper.