J/40
![ELEGANT: J/40 er smalere og har lavere fribord enn hva vi vanligvis ser på moderne båter. EYOTY 2024/25, 2.Teil, Palma de Mallorca, J/40](https://image.seilmagasinet.no/909805.webp?imageId=909805&width=960&height=548&format=jpg)
Seilglede slår bovolum
J/40 er båten for deg som mener at utviklingen har gått for langt. Skroglinjene er tilbake, og det gjør det gøy å seile.
J/Boats var for 20 år siden innovative båter som ledet utviklingen. Kjennetegn var lange baugspryd og digre, asymmetriske spinnakere. Nyheten J/40 er smalere og har et lavere fribord enn konkurrentene, men har vokst uten at det går på bekostning av seilegenskapene. J/40 erstatter J122, og nyheten er en fot lengre og nesten ett tonn tyngre. Bredden er økt med 23 cm, men det er fyldigere for- og akterskip som gjør mirakler under dekk.
Sammenlignet med First 40.7 og X-40 er nyheten en 40-foter med skikkelig eierlugar forut. Båten har også doble ratt og badeplattform. Uttrekkbart baugspryd er derimot borte, det er her erstattet med et kortere, fast baugspryd.
SEILmagasinet testet J/40 i forbindelse med Årets Båt i Europa og dro ut fra Palma de Mallorca. Vi seilte i noen regnbyger og fikk det meste av vær, men på flatt vann.
40-foteren starter på rundt fem millioner kroner med seil. Båten vi seilte hadde ekstrautstyr for omtrent én million kroner.
![EKSTRA: Testbåten hadde det meste fra en kort ekstrautstyrslisten. Karbonmast til 38 000, Flexiteek til 20 000 og skrogvinduer til 3 ooo euro per sett. EYOTY 2024/25, 2.Teil, Palma de Mallorca, J/40](https://image.seilmagasinet.no/909799.webp?imageId=909799&x=6.26&y=0.00&cropw=89.84&croph=100.00&width=960&height=712&format=jpg)
![COCKPIT: Det er langt frem til nedgangen og god plass rundt rattene. Plattformen på pidestallene passer ikke helt i stilen, men er ekstrautstyr. Sjekk tyskerskjøtet som går inne i bommen. J/40 Palma](https://image.seilmagasinet.no/909788.webp?imageId=909788&x=6.18&y=0.37&cropw=93.82&croph=98.90&width=960&height=760&format=jpg)
Gode allroundegenskaper
J/40 er et eksempel på at prisforskjellen mellom performancebåter og masseproduserte familieturseilere har blitt mindre. Mens båtene fra J/Boats gjerne var raske på slør har J/40 mer typiske allroundsegenskaper. Dette er ingen Pogo eller nye First 36, båter som planer på gunstige vindvinkler.
Et smalere skrog gir bedre lettvindegenskaper. J/40 har fantastiske kryssegenskaper og vil ha muligheter for å surfe i medvind, men har ikke samme skrogstabilitet som en Pogo, noe som gir en fordel under skarp slør. Alle har lyst på en båt som planer, men hvor ofte får en turseiler glede av det? Vil du sette opp gennakeren i frisk solgangspris med familien i cockpiten? Jeg antar at for familieseiling er gode kryssegenskaper viktigere, en båt som tar deg kjapt og trygt ut Drøbak-sundet i solgangsbris. Ikke noe er morsommere enn å krysse med en båt som gjør en slik jobb godt. Også i regatta er det herlig med en god kryssbåt.
Bra test
Under testen hadde vi alt fra vindstille til kast opp i 12 m/s, og fikk også testet J/40 mot ClubSwan 43, en båt som koster det dobbelte og som er litt større.
Det er på kryss J/40 imponerer mest. Utgaven vi seilte var oppgradert med karbonmast og stumme seil, men modellen blir levert med svært bra dekksutstyr som standard. På kryss ligger farten på rundt syv knop, 7,5 i bra vind. Jeg følte vi kunne seile båten svært høyt uten at den stoppet helt, gunstig i taktiske situasjoner, eller å falle noen grader ned, og få svært god fart for å komme seg vekk. Båtens instrumenter viser VMG-fart, farten mot vinden, og her var den opp mot seks knop. Relativ vindvinkel lå da på rundt 23 grader.
Styringen er balansert og presis, akkurat slik den skal være. Båten har ett dypt ror med bra grep. Vi mistet aldri styringen, men så ble også storseilet trimmet litt mer aktivt enn hva de fleste gjør under turseiling.
Det går også unna på slør. Til tider var farten over ti knop, men da hadde vi satt en av de større gennakerne jeg har sett på en 40-foter. Den ble heist opp som en pølse, der duken var samlet med glidelås som åpnet seg da skjøtet ble strammet.
J/40 er ikke like rask som ClubSwan 43, men ikke langt fra. Når vi lå side om side på kryss holdt vi farten om vi seilte litt lavere. J/112 har vist seg sterk under ORC, og nyheten er en båt med tilsvarende egenskaper. Mye tyder på at også 40-foteren vil bite godt fra seg på regattabanen.
![KRYSS: 40-foteren seiler som en drøm i motvind. Båten har gode allroundegenskaper. EYOTY 2024/25, 2.Teil, Palma de Mallorca, J/40](https://image.seilmagasinet.no/909804.webp?imageId=909804&x=9.34&y=0.00&cropw=81.04&croph=100.00&width=960&height=788&format=jpg)
![FART: Diplayet viser fart og VMG-fart. 7 knop i 11 knops vind.](https://image.seilmagasinet.no/909793.webp?imageId=909793&x=14.71&y=5.43&cropw=60.05&croph=81.80&width=960&height=980&format=jpg)
![ELEGANT: Tyskerskjøtet er ført inne i bommen, og ført videre til vinsjene under dekk.](https://image.seilmagasinet.no/909794.webp?imageId=909794&x=0.00&y=0.00&cropw=72.73&croph=100.00&width=960&height=990&format=jpg)
![INNHAL: Dekksutstyret holder høy standard. Merk det enkle og funksjonelle innhalet på fokka.](https://image.seilmagasinet.no/909796.webp?imageId=909796&x=0.00&y=0.20&cropw=100.00&croph=99.80&width=960&height=720&format=jpg)
![BAUGSPRYD: 40-foteren har kort, fast baugspryd hvor ankeret henger under. Kjettingen er ført gjennom baugen, under dekk og inn i ankerbrønnen.](https://image.seilmagasinet.no/909795.webp?imageId=909795&x=0.00&y=5.01&cropw=100.00&croph=94.99&width=960&height=1220&format=jpg)
![RIGG: Testbåten er oppgradert med karbonmast. Båten har klassisk storseil og fokk med kort overlapp. Dyform stående rigg er standard. EYOTY 2024/25, 2.Teil, Palma de Mallorca, J/40](https://image.seilmagasinet.no/909800.webp?imageId=909800&x=10.75&y=15.71&cropw=72.75&croph=68.14&width=960&height=1220&format=jpg)
![STYREPOSISJON: Rormannen kan trimme storseilet, men det er plass til dedikert trimmer. Båten har seks vinsjer, klassisk plassert. EYOTY 2024/25, 2.Teil, Palma de Mallorca, J/40](https://image.seilmagasinet.no/909801.webp?imageId=909801&x=0.41&y=0.00&cropw=92.46&croph=100.00&width=960&height=692&format=jpg)
Alt er tilrettelagt
J/Boats vet hva kjøperne vil ha. Godt dekksutstyr er høyt prioritert. Storseilet har tyskerskjøte og er elegant trukket inne i bommen og under dekk. Løygangen justeres enkelt, enten av rormannen eller av en storseiltrimmer, som tar plass foran rormannen.
Akterstaget er hydraulisk og justeres ved hekken. Det sparer tau og er ryddig, men en storseiltrimmer vil nok helst også kunne trimme akterstaget uten å løfte rumpa. Heller ikke kicken er ført bak til cockpiten, noe som er en fordel ved shorthanded-seiling. Fokken skjøtes fra dekk, og med innhal får du den tett inn mot masten i TP52-stil. Det forklarer den fantastiske høyden vi fikk på flatt vann. I bølger måtte vi nok seilt med mer trykk i fokka. Under testen kunne vi bare løfte baugen noen grader når vindkastene kom.
Testbåten har rulleforstag, og vi byttet på å bruke en større fokk uten rulle med en litt mindre fokk med rulle, da med en liten glippe ned mot dekk. Mange vil nok helst hatt rulla under dekk, mens de som vil seile regatta på høyt nivå ikke vil ha rulle i det hele tatt.
Fine detaljer
Cockpiten er lang, og båten har lange benker. Det er god plass til rormannen og de seks vinsjene er plassert på tradisjonelt vis. Cockpitkarmen er trukket helt akter til hekken, slik at rormannen har en kant å sitte på. Det reduserer sjansene for våt rumpe, en detalj mange glemmer. Det er ingen vinkling av dørken for rormannen, og en liten list kunne vært kjekt når krengningsvinkelen blir stor.
Vi noterte mange flotte detaljer. Nedgangsluka senkes ned i et spor, og fremst i cockpitdørken er det en brønn for løse tamper. Det er greit med stuveplass under cockpitdørken ved rormannen, samt luker under cockpitbenken og et dedikert sted for redningsflåte til babord. Det er også fester for cockpitbord i cockpiten. Dette kan du skru fast og la stå under en ferie.
I baugen finnes det ankerbrønn med vinsj gjemt under lokket. Også kjettingen er skjult. Ankeret henger under baugsprydet. Hekken er åpen, men båten har en liten badeplattform som vippes ut. Her er rednings-leideren montert.
![INNREDNING: Bysse og kartbord er prioritert høyt. EYOTY 2024/25, 2.Teil, Palma de Mallorca, J/40](https://image.seilmagasinet.no/909798.webp?imageId=909798&width=960&height=548&format=jpg)
![BYSSE: Bysse og kartbord har fått god plass i 40-foteren. EYOTY 2024/25, 2.Teil, Palma de Mallorca, J/40](https://image.seilmagasinet.no/909789.webp?imageId=909789&x=7.04&y=0.00&cropw=79.95&croph=100.00&width=960&height=798&format=jpg)
![NAVIGASJON: Kartbord og tøyskap er bra, men tar plass. EYOTY 2024/25, 2.Teil, Palma de Mallorca, J/40](https://image.seilmagasinet.no/909802.webp?imageId=909802&x=23.70&y=7.12&cropw=74.31&croph=92.88&width=960&height=798&format=jpg)
![](https://image.seilmagasinet.no/909797.webp?imageId=909797&x=0.00&y=0.00&cropw=97.10&croph=98.65&width=960&height=308&format=jpg)
![FORPIGG: Sammenlignet med X-40 og First 40.7 er eierlugaren diger, men ikke sammenlignet med dagens turseilere. EYOTY 2024/25, 2.Teil, Palma de Mallorca, J/40](https://image.seilmagasinet.no/909792.webp?imageId=909792&x=0.00&y=0.00&cropw=98.77&croph=100.00&width=960&height=654&format=jpg)
Tre lugarer
J/40 kan leveres med to ulike innredningsalternativer: Med tre lugarer og ett bad, som på båten vi seilte, eller med to lugarer og to bad. Jeg skulle gjerne sett en løsning med ett bad og to lugarer, med badet akter og større eierlugar.
J/40 har løftet seg på innredningsarbeid og stil de senere år, men den nye 40-foteren er enklere enn J/45, som vi seilte for to år siden. Det er lyst og pent, men kanskje litt kjedelig. Testbåten var innredet i valnøtt. Du kan også få teak eller lys eik. Finishen er OK, men gir ingen wow-opplevelse. J/40 er billigere enn X4.0 og Arcona 385, og det forstår du når du ser under dekk.
Det er mange steder å holde seg fast under dekk, og det trengs om du skal seile langt på kryss. Stå--høyden er 190 cm i salongen.
Planløsningen er grei. Byssa og kartbordet er prioritert. Badet er innredningens svake side, men det er mer plass her enn i First 36.
Eierlugaren forut er også OK, men det er fremdeles en V-køye der du må sove med beina fremover. Skrogvinduer gjør det lyst og hyggelig. Badet er plassert forut, uten at dette ødelegger dørkplassen i forpiggen. Badet er akseptabelt, men mangler dusjrom, noe det bør være plass til i en 40-foter. Det er heller ikke så hyggelig for eieren å høre gjestene fly på do i løpet av natta.
![GJESTER: Akterlugaren er funksjonell og hyggelig, men køyene er smale for to voksne. Også her er det greit med lys og luft. EYOTY 2024/25, 2.Teil, Palma de Mallorca, J/40](https://image.seilmagasinet.no/909791.webp?imageId=909791&x=3.80&y=0.00&cropw=68.33&croph=100.00&width=960&height=942&format=jpg)
![BAD: Badet fungerer, men er lite for båtens størrelse. EYOTY 2024/25, 2.Teil, Palma de Mallorca, J/40](https://image.seilmagasinet.no/909790.webp?imageId=909790&x=0.00&y=26.27&cropw=100.00&croph=64.50&width=960&height=932&format=jpg)
![SALONG: Stilen under dekk er enkel og funksjonell. Testbåten har tre lugarer og to bad. EYOTY 2024/25, 2.Teil, Palma de Mallorca, J/40](https://image.seilmagasinet.no/909806.webp?imageId=909806&x=0.00&y=0.00&cropw=99.34&croph=100.00&width=960&height=644&format=jpg)
God bysseløsning
Akterlugarene er greie. Køyene kunne vært bedre, men har rikelig med plass opp under cockpitbenkene. Det er tre vinduer, hvor to kan åpnes for å skape lufting.
Salongen er funksjonell med L-formet benk til babord og et stort bord med klaff som kan vippes opp om båten er full av folk som skal spise. Sittekomforten er brukbar.
Byssa imponerer derimot mer. Den har antydninger til U-form, med en liten kant som kan være kjekk i grov sjø, for å holde kroppen på plass. Formen gir også mer plass til skuffer. Her finner du også et godt gripehåndtak, detaljer som tyder på at utviklerne ser verdien av løsninger som også fungerer underveis. To vasker er bra og kjøleboksen har godt volum. Hylleplassen er fint utnyttet.
Kartbord er på plass, og bak ryggen til navigatøren er det et hengeskap. I sokkelen til kartbordet er det et skap. Dette er noe eieren vil sette pris på, men det store kartbordet går på bekostning av badet, som er innredningens svake punkt.
![TUR: Liten, nedfellbar plattform bak tilfredsstiller turseilerne. EYOTY 2024/25, 2.Teil, Palma de Mallorca, J/40](https://image.seilmagasinet.no/909807.webp?imageId=909807&width=960&height=548&format=jpg)
![ELEGANT: J/40 er smalere og har lavere fribord enn hva vi vanligvis ser på moderne båter. EYOTY 2024/25, 2.Teil, Palma de Mallorca, J/40](https://image.seilmagasinet.no/909805.webp?imageId=909805&x=11.77&y=0.00&cropw=75.17&croph=88.87&width=960&height=760&format=jpg)
Avansert konstruksjon
J/40
Lengde | 11,70 m | ||
Bredde | 3,86 m | ||
Dybde | 2,20 m | ||
Vekt | 7 665 kg | ||
Ballast | 2 900 kg | ||
Mastehøyde | 21 m | ||
Storseil | 54 kvm | Fokk | 42 kvm |
Gennaker | 120 kvm | ||
motor | 50 hk | ||
Diesel | 130 liter | ||
Vann | 230 liter | ||
Pris | 314 980 euro |
J/Boats var tidlig ute med vakuumstøp, og J/40 er bygget på denne måten. Ikke bare skroget, men også skott, dekk og rammeverk. Båten er bygget i sandwich med skum som distansemateriale. Skottene er laminert til skrog og dekk. Glassfiberarbeidene er J/Boats gode på, og byggemetoden gir et lettere og sterkere skrog. Du får også en kjøl med god profil, sparklet og slipt etter en mal. Kjølbladet er av stål mens bulben er av bly. Du holder nesten følge med Club Swan 43, men til under halv pris.
Testbåten har Flexiteek på dekk og i cockpit. Standard er kun på cockpitbenker. Standardmotor er en 50 hk Volvo Penta med to bladers foldepropell. 130 liter diesel-tank gir ikke den rekkevidden langturseilere ønsker.
Prisene starter på 315 000 euro uten moms. Det er for en båt av høy kvalitet og med bra dekksutstyr. Dette er heller ingen lurepris, men skrogvinduer er ekstra. Skal du ha både regattautstyr og turutstyr, så blir det dyrere. Båten fortjener gode seil. Da blir det en dyr båt, men forskjellene er små om du oppgraderer en Hanse eller Bavaria til et like høyt nivå. •