Ventes avgjort 14. april
Seillisensens endelige form
På NSFs styremøte tirsdag skal seillisensen for 2015 få sin endelige form.
Under seiltinget i mars ble det gitt grønt lys for å avvikle startlisensen for storbåter, men å beholde den personlige seillisensen i en utvidet form. Hvilken form den endelige lisensen vil få, vil bli avgjort på det første styremøtet til det nyvalgte styret i Norges Seilforbund.
Det avholdes tirsdag 14. april.
ÅPENT BREV. To av de klassene som har reagert og er lite fornøyde med den nye lisensordningen, er Express-og Melges 24-klassen. De mener at en altfor stor andel av de forventede lisens-inntektene er veltet over på disse to klassene. De to klassene er de eneste kjølbåtklassene som er pålagt lisens i regattaer utenom NM.
Sammen har de sendt styret i Norges Seilforbund et åpent brev.
– Vi stiller spørsmålstegn ved at det kun er våre to klasser som blir pålagt å løse ut personlig lisens gjennom hele sesongen, mens de øvrige kjølbåtklassene er fritatt for lisens foruten om i norgesmesterskap. Slik forslaget fremligger i dag ser det ut til at medlemmene i Melges og Express skal stå for hovedandelen av tapet NSF lider ved å fjerne startlisensen, skriver de.
Les også: En halv million i inntekt
FORSKJELLSBEHANDLING. Seilere i klasser som 11-meter, Drake, IF-båt, BB11, Andunge med flere trenger ikke løse lisens for å stille i for eksempel ranking-regattaer, men de må løse lisens for å seile NM. Alle som vil seile NM må ha tegnet seillisens, hvilket betyr at de kan nøye seg med å løse en engangslisens får å seile NM, noe som er billigere enn en årslisens.
De nye lisensreglene – slik de ble presentert på seiltinget – betyr også at mens seilerne i 11-meter, 5.5-meter og Drake i for eksempel Hankø Race Week ikke behøver ha lisens for å delta, må deltagerne i Express og Melges 24 ha det.
Det skjønner ikke styrene i Express- og Melges-klubben logikken i.
Tirsdag skal styret i NSF behandle lisensordningen, som trolig vil tre i kraft temmelig umiddelbart etter atstyremøtet er avholdt.
– På styremøtet vil alle innspill som er kommet etter seiltinget bli vurdert, er det blitt sagt fra NSF-hold.
HVORDAN TOLKE REGLENE? Styret vil også måtte forholde seg – og finne svar på – følgende problemstillinger som Express-seiler og advokat Morten Aaagaard har skisser – om enn har satt på spissen. Som seiler spør han seg og skisserer noe scenarier:
– Hvordan skal vi forholde oss til reglene?
- Jeg er uten mannskap en tirsdagsregatta – Jeg får med to Drake-seilere som stiller opp på kort varsel. De har ikke rukket å betale personlig lisens før start. Å stille til start medfører brudd på reglene. Skal vi bli i brygga?
- Jeg har fått med meg to storbåtseilere som mannskap på en onsdagsregatta – jeg vet ikke om regattaen kvalifiserer for personlig lisens, ref. regel om 1/3-del deltagelse fra eksterne klubber. Skal de to storbåt-seilerne løse personlig lisens for sikkerhets skyld? Hvis det ikke var krav om personlig lisens, får de pengene tilbake?
- Jeg har med meg to storbåt-seilere på Færderseilasen. De har ikke løst personlig lisens. Dette blir jeg som skipper klar over ved Drøbaksundet. Skal vi avbryte seilasen? Kan jeg bli disket hvis jeg fortsetter?
- Jeg blir klar over at en konkurrent som ligger foran meg på sammenlagtlisten i vårserien hadde med et mannskap på en av tirsdagene tidlig i sesongen som ikke hadde løst personlig lisens. Kan jeg protestere? Hva skjer hvis vedkommende hadde løst lisens dagen etter at regattaen fant sted?
- Denne sesongen har jeg ikke et stabilt mannskap. Jeg må ringe rundt foran hver eneste tirsdagsregatta for å tromme sammen folk. Jeg får tak i to personer som har liten seilerfaring. De er egentlig ikke interessert, men sier de kan prøve en gang. De er ikke interessert, hverken å bruke tid på nettet for å løse lisens eller betale for å være med. Kan jeg registrere dem og betale lisens for dem?