Medvind for SEILmagasinet
SEILmagasinet har i år fått over 1100 nye abonnenter og styrker sin posisjon vesentlig digitalt.
Koronaåret har skapt stor interesse for båtlivet her i landet, og SEILmagasinet har opplevd et kraftig oppsving det siste året. Ikke alle er klar over den sterke posisjonen SEILmagasinet har gjennom sitt samarbeid med 20 toneangivende seilforeninger og klasseklubber, som gir et opplag på over 10 000 magasiner i snitt per utgave. Dette er et høyt opplag i dagens medie-Norge, men veksten kommer på nett.
– Med nesten en million økter (lesersesjoner) og nær to millioner sidevisninger hittil i år, er SEILmagasinet en betydelig nisjekanal for en lidenskapelig gruppe lesere. Ekstra gledelig er det at vi har fått over 1100 nye abonnenter hittil i år, sier redaktør Axel Nissen-Lie.
Det er særlig digitale abonnement (plussabonnement) som vokser. Abonnentene får tilgang til en skattkiste av tester, turtips og råd om sjømannskap og seiling i SEILmagasinets digitale arkiv. Mange tusen artikler om seiling er samlet i artikkelbasen på seilmagasinet.no.
Web-TV
Den digitale satsingen omfatter også sosiale medier. SEILmagasinet har nå passert 11 000 følgere på Facebook, der mange engasjerer seg med kommentarer og tilbakemeldinger. Blant annet henter redaksjonen brukererfaringer fra båteiere til bruk i artikler som redaksjonen skriver om brukte båter. SEILmagasinet har egen Youtube-kanal der vi legger ut videoer av mange av båtene vi tester eller prøveseiler.
Hver lørdag de siste to årene har SEILmagasinet hatt et dybdeintervju på podcast med aktuell person i seilverdenen. I det siste har SEILmagasinet også startet live Web-TV-sendinger, der vi nå sender en liten rapport fra regattaen Vendée Globe hver fredag. Sendingene går på Facebook, Youtube og seilmagasinet.no.
– Seiling er en aktiv og bærekraftig fritidsaktivitet. Mange seilere er lidenskapelig opptatt av hobbyen sin, og det er veldig inspirerende å formidle dette. Vårt mål er å gi leserne, lytterne og seerne nyttig informasjon til et godt liv på sjøen, og selvsagt inspirasjon til turer og opplevelser, sier Nissen-Lie. Gjennom å formidle kunnskap og seilglede i flere kanaler når SEILmagasinet ut til folk også i yngre aldersgrupper.
Han forteller at SEILmagasinet også sender ut en mail med siste nytt om seiling to ganger i uka til over 11 000 mottakere.
Få ukentlig oppdatering om seiling her