Seapilot 2Star 2016
Et gedigent strategisk spill
Torsdag 16. juni kl 10:00 går første start i Seapilot 2Star, og deltagerne må belage seg på et avansert strategi-spill i behagelige vindforhold.
De hundre seilerne som skal delta i årets Seapilot 2Star er i ferd med å samle seg på Skjæløy I Østfold før starten i morgen. Over dem har det tordnet og lynet, og det er en ustabil luftmasse som preger værbildet.
Ustabilt – og rolig – blir det sannsynligvis også når starten går i morgen tidlig. Deltagerne i den nyeopprettede «Are Wiig Class» som skal tilbakelegge 180 nautiske mil non stop, starter kl 10:00. Deretter kommer to starter i Racing/Cruisning-klassen henholdsvis kl 10:15 og kl 10:30, før seilerne i «Open Class» avslutter startsekvensen kl 11:00.
Vindskift på vei sørover
Ifølge yr.no vil seilerne legge avsted i en svak til lett nordlig vind, så med lette spinnakre vil de krysslense mot Færder før de setter kursen for Arendal, der de skal runde et merke nordøst for innløpet til Tromøysundet – ved Kalvøybrotta.
Vinden vil holde seg nordlig og nordøstlig, inntil solgangsbrisen på et eller annet tidspunkt vil knekke nordavinden og dreie sørlig. Dreiningen vil gå over nord, via vest til sørvest, og vil sannsynligvis skje en gang ut på ettermiddagen og kanskje kvelden. Det betyr at båtene vil få kryss den siste biten mot Kalvøybrotta, der de ventelig vil være ved midnattstider natt til fredag.
[Artikkelen fortsetter under værkartet]
Derifra bærer det med lens i en lett vestlig vind over Skagerrak til Väderöarna på svenskekysten. Der skal de runde kardinalmerket Kilen nordnordvest for Väderöarna. På strekket over kan strømmen spille en rolle i den lette vinden, men på strøkartet til yr.no ser det ut til at strømmen blir beskjeden.
Etappen opp til pitstop i Strömstad kan se ut til å foregå i en lett vestlig vind fredag morgen og formiddag.
Vinden øker
Fredag kveld øker vinden igjen og dreier nordlig, hvilket betyr en ny lens ned mot Väderöarna og fokkeslør over til Jomfruland. Derifra blir det kryss med lange babordsstrekk tilbake til mål på Skjæløy.
[Artikkelen fortsetter etter værkartet]
Alt dette om varselet til yr.no slår til, men med ustabile luftmasser kan mye skje. Utfordringen til seilerne blir å posisjonere seg i forhold til de mange endringene i vindretning og styrke som kan komme til å skje, og denne gangen ser det ut til at dette blir utfordringen fremfor å håndtere båt og utstyr i mye vind.
Følg regattaen
Hele regattaen kan følges på internett på regattaens hjemmeside. Alle båtenes AIS-signaler vil bli fanget opp av sponsoren Seapilots posisjoneringssystem og vises i kartet. Der vil det også bli et leaderboard som viser rekkefølgen på korrigert tid.
SEILmagasinet vil følge regattaen fra A til Å, og oppdateringer og nyheter vil du finne på regattaens «live-side».
Torsdag kl 10:00 starter moroa!