Klar for å seile tunnel?
Stadhavet er i følge Kystverket det mest værutsatte og farligste havstykket som er langs norskekysten. Det er bestemt at Stad skipstunnel skal bygges, og her kan du lese mer om hvordan dette vil påvirke seilere.
Stadhavet er en fryktet og velkjent havstrekning langs norskekysten, og har gjennom historien krevd mange menneskeliv. Hver sommer blir mange seilbåter liggende å vente på hver side av Stadhavet i påvente av de rette værforholdene. I båthavnen i Måløy er det fast samtaletema når det er trygt å passere nordover, og seilere som ankommer nordfra blir nøye utspurt når de ankommer havna. For enkelte blir Måløy så langt de kommer nordover siden værvente spiser opp planlagte seildager.
Tunnelen skal sikre en tryggere seilas
Målet med Stad Skipstunnel er å sikre en tryggere seilas, og mer forutsigbar regularitet for skipstrafikken forbi Stad. Tunnelen har vært på idéstadiet i flere tiår og er kommet inn i Nasjonal transportplan for 2018 til 2029. Stortinget vedtok i mai 2021 å bygge skipstunnelen, og byggestart er planlagt i løpet av første kvartal 2024. Byggetiden er antatt å vare ca 5 år.
Plass til store fartøy
Tunnelen blir 1,7 kilometer lang (2,2 km med entringsområda), 50 meter høy og med en bredde på 36 meter. Det betyr at at fartøy opp til størrelsen på Kystruten og Hurtigruten vil kunne passere. Stad skipstunnel vil knytte Vestlandet og kysten tettere sammen og vil kunne danne grunnlag for hurtigbåtforbindelse mellom Bergen og Ålesund.
Gratis og kan brukes av seilbåter
Tunnelen skal ikke være brukerfinansiert og det vil si at det blir gratis passering. Trafikken skal dirigeres fra trafikksentralen på Fedje. Båtene som passerer vil få passeringstider fra trafikksentralen. Nyttetrafikken vil bli prioritert, men det opplyses at lystbåter, og dermed seilbåter, skal kunne bruke tunnelen. Fartsgrensen gjennom tunnelen blir trolig åtte knop noe som vil medføre at det tar ca 10 minutter å passere gjennom tunnelen.