KONTROLL: Etter at jeg kjøpte TwoStar 36 «Cilantra» i 2009 fikk jeg Are Wiik til å kontrollere båten. Han hadde et omfattende skjema. Resultatet ble å bytte skroggjennomføringer.
Axel Nissen-Lie
Om båten måtte på EU-kontroll
Periodisk kjøretøykontroll skal sørge for at den tekniske sikkerheten opprettholdes etter en viss en standard. Om båter måtte gjennom slike kontroller ville trolig din båt blitt underkjent.
Sjøfartsdirektoratets statistikk over omkomne i forbindelse med fritidsfartøy viser 187 dødsfall fra 2017 til 2024. Av disse skyldes hele 155 fall i sjøen. Av teknisk svikt er det få ulykker. To personer omkom som et resultat av gassforgiftning og én døde etter en eksplosjon. Kantring, grunnstøting og sammenstøt utgjør til sammen 89 dødsfall. En del av disse ulykkene kan skyldes tekniske mangler med båten, som for lav stabilitet, feil på navigasjonsutstyr eller lanterner.
Til tross for at mye kan gå galt om bord er det altså få dødsulykker som skyldes teknisk svikt med båt, ulykker som en EU-kontroll kunne hindret. Så, hva om også båter måtte kontrolleres annethvert år, hva ville da blitt sjekket? Sannsynligvis en rekke viktige punkter som du ikke har tenkt på.
Gullabonnement
Blad og digital
899,-
pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER