FOKUSERER PÅ SERVICE: Normar-representant Ole-Børild Steene og Blue Peters Per Øyvind Iversen og Petter Antonsen.
LESESTOFF: Det er mange sider å studere for kjøpere av ny båt viser Petter C. Eriksen. Dette er for en Hunter 36. De fleste manualene er på engelsk. Enda tykkere blir bunken om du kjøper mer utstyr.
BAVARIA-EIER: Svenn Oddli i Svelvik mener det er et stort sprik i hva de enkelte båtkundene er i stand til å utbedre selv av feil og mangler. Foto: privat.

– Gi båtkjøperne opplæring

Båtkjøpere aksepterer noen barnesykdommer ved kjøp av ny båt, så lenge forhandler er villig til å rette opp disse innen rimelig tid. Samtidig understreker båtforhandlerne viktigheten av at båtkjøpere får solid innføring i hvordan komponentene i båten fungerer og at de følger båtens vedlikeholds-intervaller.

Publisert Sist oppdatert

Vi leser stadig på nettsider og i debattfora om båteiere som forteller om ting som ikke fungerer på deres nyanskaffede seilbåt og som derfor vil reklamere overfor forhandleren. Reklamasjonen kan gjelde alt fra et kjøleskap som ikke virker, lekkasjer fra luker og defekt elektronikk, til feilmonteringer på riggen. Men mens de misfornøyde kundene som regel ikke nøler med å forteller sin historie, hører vi sjelden fra de fornøyde kundene.

Forhandlerne av de mest populære seilbåtene hevder at de tar både oppfølgingen og etterservice-delen meget seriøst, og understreker gjerne betydningen av dette når de selger båter.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER