Også storseiltrekket trengte litt småfiksing etter lang tid på tur.
Roret er tatt ut i Valdivia, Chile for å montere det nye rorlageret.
Med et 230V aggregat og slipemaskin, og vinden fra riktig vinkel, slipes de nye natene når det passer inn.
Om man ikke har trinn i riggen kan utstyr for å klatre opp på egen hånd være nyttig. Inspeksjon av stående rigg er viktig for sikkerheten om bord.
Med et seil spent opp for å fange eventuelle deler ble foldepropellen demontert.
Da Eivind jobbet for Volvo Penta-forhandleren i Auckland, New Zealand, fikk vi også tid til en større service på vår egen motor.
Nyreparert kompass fylles med Johnson babyolje.
En av skrogventilene hadde en liten lekkasje som hadde lekket en stund. Med en propp i gjennomføringen på yttersiden ble problemet fikset med båten i vannet. Koniske treplugger kommer med andre ord til nytte.
Den den gamle vanntanken er på vei ut, i småbiter.

Empire II: Mye mekk og få paraplydrinker

I denne artikkelen forteller vi om våre erfaringer fra vedlikehold i løpet av de drøye fem årene vi har vært underveis.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER