GJENNOMTENKT: Markus Hareide Gamenius har tenkt nøye igjennom hvordan båten hans skal være sikrest mulig å seile i.
NØDMELDING: Moderne VHF-radioer er utstyrt med Digital Selective Calling (DSC)-knapp med distress-alarm. Det er praktisk å kunne utløse nødalarm med posisjonangivelse ved kun å trykke på distress-knappen på VHF-radioen.
ALARM: Marcus Hareide Gamenius har tre forskjellige elektroniske løsninger for mann-over-bord. Den enkleste gir alarm om noen detter i sjøen, den andre sender en melding over satellitt og den tredje gir et AIS-signal.
HVILE: Et drivanker kan gi mannskapet en pause fra uvær. Her tester Seilas drivankeret SeaBrake i forbindelse med en reportasje om seiling uten ror.
BRANNSKADE: Å lage måt i sjøen representerer en risiko. Er du kledd med seilbukse og støvler vil du ikke bli skadet om du skulle søle kokende vann.

Vær forberedt!

Hvem som klarer seg i en nødsituasjon handler ikke nødvendigvis om hvem som har det beste og dyreste nødutstyret. Det handler mer om å være forberedt og vite hva man skal gjøre når situasjonen inntreffer.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER