BESKYTTET: Nauticat 441 har hele roret beskyttet av kjølen, slik som var vanlig før.
SKEG: Oyster og Amel tviholder på et beskytende skeg, og roret er festet i flere punkter.
FØR: Hallberg-Rassy 40 har halvt skeg og roret blir derved delvis balansert, men også beskyttet i topp.
NÅ: Hallberg-Rassy 55 har et spaderor hengende i rorstammen, som verftets nyeste modeller.
TO PUNKTER: Hallberg-Rassy 55 har en kraftig rorstamme montert i en kraftig boks. Skulle skroget bli skadet rundt rorakselen, skal båten ikke synke.

Delte meninger om ror

Vi tok runden på messen i Düsseldorf for å snakket med båtprodusenter av langturbåter om deres rorløsning. Meningene er delte.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER