Utkikken

FART: Seilbåter kan få problemer med å bremse opp farten til fem knop under seilas innaskjærs.

Hareide bør gjøre kuvending

Publisert Sist oppdatert

Samferdselsminister Knut Arild Hareide sendte i august ut et forslag til forskrift om fartsgrenser på sjøen til høring. Et av tre forslag er en generell fartsgrense på fem knop 100 meter fra land, som vil gjelde for førere av fritidsbåter. Også seilbåter. De nye reglene skal gjelde fra 1.1.2021, om de blir vedtatt.

Formålet er å rydde opp i de lokale bestemmelsene og sørge for ensartede regler for hele kysten. Per i dag er det opp til den enkelte kommune å fastsette lokale fartsforskrifter på sjøen. Til sammen er det 120 forskrifter som regulerer farten i 103 kommuners farvann. I én kommune er regelen fem knop femti meter fra land, i en annen fem knop 100 meter fra land, og i en tredje kommune kan det være fri fart. Tanken om en nasjonal fartsgrense er god, men forslaget har ført til ramaskrik langs kysten.

Strøm

Folk på Vestlandet og i Nord-Norge mener at en slik fartsgrense kan ha noe for seg i Oslofjorden, men ikke når uværet setter inn nordpå. Sjøveisreglenes regel 6 sier at «Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold». I sterk strøm kan høyere enn fem knops fart være nødvendig for å beholde styringen, og da kan de nye fartsgrensene komme i direkte konflikt med sjøveisreglene. Samferdselsdepartementet bør vite at det er forskjell på bil og båt.

For mange seilere blir det bent frem umulig å overholde fartsgrensen. Dette gjelder spesielt jolleseilere og brettseilere som jo kan komme opp i høy fart nærme land. Fem knop passer heller ikke særlig godt for dem som kiter eller seiler på foiler. Men også turseilere kan få problemer med å bremse opp farten til fem knop under seilas innaskjærs.

Solgangsbris

Tanken kan være god bak forslaget om en fast fartsgrense på fem knop innen 100 meter fra land langs hele kysten. Det er jo heller ikke lett å forholde seg til dagens system med lokale fartsreguleringer i hver kommune. Og for å komplisere saken ytterligere er det i dag også ulike fartsgrenser sommer og vinter noen steder langs kysten.

Generelt er det en iver etter å regulere båtlivet som helt sikkert er vel ment, men som ikke alltid er like gjennomtenkt. Det blir for dumt om man skal få bot for å seile for spinnaker i syv knop gjennom Drøbaksund i solgangsbris.

Her bør Hareide rett og slett gjøre en kuvending – ja, vi har både kuvendinger og kjølsvin her ute på bøljan blå – og legge forslaget i skuffen.