Vendée Globe
To vinnere og en taper
En høydramatisk avslutning toppet Vendée Globe, som tok en uventet vending.
Da Charlie Dalin krysset mållinjen som første båt kl 20:35 UTC, 27. januar, startet stoppeklokken. Boris Herrmann og Yannick Bestaven nærmet seg mål i 20 knops fart, og hadde begge tidsgodtgjørelse etter å ha bistått i redningen av Kevin Escoffier i desember. Om farten holdt, så hadde begge sjanser for å vinne. Dramatikken kunne ikke vært bedre regissert. 15 minutter etter at Dalin krysset mållinjen, kolliderte Herrmann med et fiskefartøy.
Dramatisk natt
For første gang i historien kunne seieren gå til en utlending, men Herrmanns båt fikk store, men ikke alvorlige skader. Tyskeren haltet seg videre i lav fart, mens konkurrentene suste forbi.
Andre båt i mål ble Louis Burton, overraskelsen fra St. Malo, som seilte med vinnerbåten fra siste race.
I søsterbåten, tidligere «Safran», kom Bestaven fossende. Han hadde en tidsgodtgjørelse på 10 timer og 15 minutter, og det var nok. Franskmannen fra La Rochelle kom i mål kl 03:19 UTC, og vant med 3 timer og 20 minutter over Dalin med tidsgodgjørelsen.
– Det er som en drøm, som om jeg hallusinerer. Å komme fra total ensomhet til alt dette, alle lysene og menneskene, jeg kan ikke forstå hva som skjer, uttalte vinneren.
– Resultatet er over mine forventninger. Jeg har kjempet og kjempet for å vinne med «Maitre Coq». Disse båtene er slitsomme, de bråker, og livet om bord er komplisert. Det er til tider også ganske ensomt, forteller Bestaven.
Ikke favoritt
Seks båter hadde muligheter for å nå podiet bare noen dager før første båt var i mål. Aldri har det vært så tett, og aldri har det vært så mange omstarter. Det gjorde regattaen intens og spennende.
Båtene i têt valgte to strategier. Dalin og Hermann valgte korteste vei, mens Burton og Bestaven seilte lenger nord, for å få mer vind inn mot mål.
–Med den båten jeg har, og de seilene jeg har igjen, var nord det beste alternativet for meg, fortalte vinneren.
Bestaven er 48 år og har seilt på høyt nivå i mer enn 20 år. Han startet opp med MiniTransat i 2001, og har vunnet Transat Jacues Vabre to ganger i Class 40. Rune Aasberg kjøpte sin «Solo2» av Bestaven.
Bestaven har deltatt i Vendée Globe en gang tidligere, i 2008, men kom aldri ut av Biscaya etter at masten brakk, bare timer etter start.
Denne gangen seilte Bestaven best i Sørishavet. Han ledet 26 av 80 dager, og lå på det meste 440 nm foran båt nummer to. Han hadde en 15 timers ledelse rundt Kapp Horn, men havnet i et høytrykk øst for Rio, og mistet ledelsen. I en voldsom uvær ved Kapp Horn hadde han fått ødelagt en del av seilene.
–Jeg hadde en 200 nm ledelse, og ville ikke bremse opp. Døgnet før runding av Kapp Horn opplevde jeg de største bølgene jeg noen gang har sett, over ti meter. Båten surfet nedover bølgene i over 32 knop, og pullpiten ble revet av baugen av en av bølgene, fortalte vinneren.
Han fikk skadet sin J2, et viktig forseil, og måtte bruke J3, et mindre seil. Det kostet ham fart på vei nordover, og tvang vinneren til å velge ruter med mer vind, fremfor kortere vei.
Bestaven overtok båten sent, og hadde et begrenset budsjett. Han brukte ikke penger på nye foiler, men heller på sikkerhetsutstyr, og løsninger som ville øke sjansene for å gjennomføre. Bestaven var ikke av en av regattaens største favoritter. Bestaven er den eldste vinneren noen gang.
Raske uten foiler
Mest overraskende var at båtene med foiler ikke leverte som forventet. I sørishavet hang de eldre båtene godt med, og av de 12 første over ekvator inn mot mål, var fem eldre, uten foiler.
Båt og utstyrs pålitelighet ble avgjørende for godt resultat.
Første hendelse kom i Nord Atlanteren da Nicolas Troussel med feltets nyeste båt brakk masten. Alle de nye båtene har samme rigg, og frykten var at de nye, store foilene ga båtene for høy stabilitet, mer enn hva masten var beregnet for å tåle.
–Jeg hadde små foiler, men det er bedre med større. Men båtene må bygges slik at de ikke tar inn vann om foilen blir skadet. Båtene må bli synkefrie, mener Bestaven. Han ble svært preget av hendelsen til Kevin Escoffier, særlig når Le Cam fortalte at han hadde mistet ham av syne.
Lavere hastighet
Den niende utgaven av jorda rundt-regattaen Vendee Globe hadde rekordoppslutning, rekordmange deltagere, og rekordmange kvinner, men det ble ingen fartsrekorder. Tiden vinnerne har brukt på å seile jorda rundt alene er blitt kortere fra gang til gang, selv om båtene har måttet seile lengre på grunn av utvidet isgrense.
Eksperter tippet at vinneren ville bruke under 70 døgn på regattaen. Første båt i mål brukte 80 døgn, 6 timer, og 16 minutter. Bestavens offisielle tid ble 80 døgn, 3 timer, 44 minutter og 46 sekunder. Regattaens teoretiske distianse var 24 366 nm, men Bestaven hadde utseilt 28 584 nm, og holdt en snittfart på 14,78 knop.
Bestaven snudde i det Indiske Hav for å hjelpe Kevin Escoffier da hans båt sank. Det fikk han tilkjent 10 timer og 15 minutters godtgjørelse for.
Kollisjon i 20 knop
Gjennom tidene har det vært deltagere fra 18 ulike nasjoner, og Boris Herrmann har gjort regattaen kjent i Tyskland, hvor han e blitt en stor sporstprofil. Boris Herrmann seilte Vendee Globe for første gang, og startet karrieren med MiniTransat, vunnet jorda rundt regatta i Class 40, og deltatt i Jules Verne-rekordforsøk.
I det Dalin krysset mållinjen var spørsmålet om tyskeren skulle få gull eller sølv. 15 minutter senere var spørsmålet om han ville klare seg inn til mål. Han lå og sov med alt av alarmer på, men bråvåknet av lyden av en kollisjon. Han lå da side om side med et større fiskefartøy, med seilet tredd over fiskefartøyets utstyr. Han kom løs etter å ha dunket borti, et par ganger. Heldigvis holdt båtens utrigger, som holder masten.
Herrmann fikk brukket baugsprydet og pullpiten. Den ene foilen brakk, seilet revnet, og øvre vant røk. Masten fikk han sikret med et provisorisk vant.
Heldigvis ble ikke kassen til foilen skadet, og båter tok ikke inn vann. Tyskeren fikk haltet seg mot målstreken og krysset den som femte båt, avanserte forbi Thomas Ruyant på grunn av tidsgodtgjørelsen, men dyttet en plass ned av Jean Le Cam.
–Jeg er med for å vinne, og har det som skal til. Båten blir oppgardert til å være på høyden med den nye generasjonen, med nye foiler og nye seil, fortalte Herrmann til SEILmagasinet for ett år siden.
Boris Herrmann var aldri i têt under regattaen, og lå stort sett og pendlet mellom fjerde og tiendeplass. Han gjorde konservative valg, og tok aldri sjanser, men falt heller aldri av têtgruppen. Han måtte gjøre noen seilreparasjoner, men fikk aldri noen større skader før rett ved målstreken. Mot slutten av regattaen virket det som om han hadde et ekstra gir.
Nye helter
Det mest dramatiske var da «PRB», båten til Kevin Escoffier brakk i to i Sørishavet. Jean Le Cam, feltets eldste seiler lå i kjølvannet, og berget den uheldige seileren fra redningsflåten.
Le Cam hadde alt imponert med smarte veivalg med sin gamle båt, og ble en stor helt etter redningsbragden.
Damien Seguin har vunnet paraolympisk, men ble aldri vurdert som en medaljekandidat før start. Fransk-mannen mangle venstre hånd, og seiler en eldre båt uten foiler, men var allikevel alltid oppe i tetfeltet
Demjamin Dutreux seilte en tilsvarende båt, og hang også overraskende godt med.
Engelske Pip Hare seilte den eldste båten, fra 90-tallet, men var raskere enn franskmenn med foiler i Sørishavet. Hun klarte mirakuløst å bytte ror i Sørishavet, alene.
Pip Hare ble lovet ny båt på regattaens direktesending..
Underleverte
Noen av favorittene ble regattaens tapere. Alex Thomson stilte for å endelig vinne, men måtte gi seg etter 19 døgn etter en rorskade. Da hadde han alt brukt mye tid på å fikse delamineringer i skroget.
Jeremie Beyou var antatt den sterkeste franske kandidaten, men fikk skade på båten etter kort tid. Han returnerte til Les Sables-d'Olonne, og startet på ny, åtte dager etter de andre med en reparert båt.
Armel Tripon fikk også problemer med riggen like etter start, og havnet bakerst, men var den raskeste båten i Sørishavet, og hans nye båt, tegnet av Sam Manuard, mener mange vil sette en standard for nye båter som blir utviklet.
Sebastien Simon var også antatt sterk kandidat. Hans nye båt traff et ukjent objekt i vannet, som førte til sprekk i kassen til foilen. Han kom seg til Cape Town samtidig med antatt beste kvinne, Sam Davis, som også hadde fått en bråstopp på havet.
Av de åtte ny båtene var det bare Charlie Dalin i «Apivia» som ikke hadde skader eller hendelser som forsinket fremdriften.
Historisk har bare halvparten av startende båter klart å gjennomføre. Nå ser det ut til at 25 båter vil klare å gjennomføre, 75 prosent av de som startet.