Sodebo

Den nye Sodebo har kabinen foran masten
skjermbilde20190302kl.14.13.20
skjermbilde20190302kl.14.07.09
skjermbilde20190302kl.14.07.41
skjermbilde20190302kl.14.09.54
NYTT: Når farten øker, betyr luftmotstanden mer. Dette har Sodebo tatt hensyn til.

Covilles nye supertri

Sjøsatt idag - vil være først under 40 døgn rundt jorden

Publisert Sist oppdatert
NYTT: Når farten øker, betyr luftmotstanden mer. Dette har Sodebo tatt hensyn til.

Thomas Covilles nye trimaran er 110 fot lang og koster ti millioner Euro. Den er revolusjonerende ved at kabinen er plassert foran masten og storseilbommen går helt i dekk. Akter om master blir derfor et sted man ikke skal bevege seg. Alle båtens detaljer er ikke kjent, men lav vekt og effektive foiler skal gjøre det mulig å komme gjennom stillebeltene raskere enn tidligere.

Like raskt som værsystemene

Coville håper også det skal være mulig å ligge i forkant av lavtrykkene i syd og tror båten vil være den første som vi seile jorden rundt på under 40 døgn, det være seg solo eller fullt bemannet. Båten ble sjøsatt i Le Trinite idag og skal seile i løpet av neste uke.

Jorden rundt i 2020

Det første forsøket på jorden rundt rekord vil skje i 2020, men Coville minner om at han på fem forsøk bare har lyktes en gang. Til nå har kun fem personer seil jorden rundt solo i en Multi, fire av dem er franske seilere, den femte er Ellen MacArthur.

To til på vei

«Sodebo» blir den fjerde Ultime-katamaranen med foiler, men «Banque Populair», en av de fire er gått tapt under Route Du Rhum i høst. «Macif» med Francois Gabart, som holder rekorden rundt jorda solo, var egentlig bygget uten foiler, men fått dette montert før sessongen 2018. Planen var å seile Brets Oceans med start i desember 2019, men denne regattaen ala Vendeee Globe med Ultime-trimaraner er utsatt. Utsettelsen kom etter tapet av «Banque Populair».

Francois Gabart startet alt i høst å bygge en ny «Macif». Den franske folkebanken har også bestemt seg å bygge en ny Ultime med Banque Populair på skrogsiden. Å bygge denne båten vil kreve 135 000 arbeidstimer. I tillegg har vi «Gitana» som til nå har vært den mest ekstreme innen denne regattaklassen. 

LES: Banque Populaire er tapt

 

 

 

Sodebo endrer vektplasseringen
Sodebo i hallen