108-åring reddet 130-åring
I sol og sterk kuling sørget redningsskøyta «RS Stavanger» for at den ca 130 år gamle seksringen «Morild» kom seg trygt i havn.
REDDET: Redningsskøyta fra 1901 redder seksringen fra rundt 1880.
Litle Færøy, Solund i Sogn og Fjordane:
«RS Stavanger» er Redningsselskapets mest originale Colin Archer-skøyte. Hun er nå på sin aller siste seilas, fra Kristiansund til Oslo og Bygdøy, hvor hun i september skal settes på land på sjøfartsmuséet. «Stavanger» har verken motor eller strøm om bord. Dermed heller ingen elektroniske hjelpemidler.
For øyeblikket befinner skøyta seg i Solund i Sogn og Fjordane, hvor Seilas har fulgt henne et par dager. Gårsdagen bød på knallforhold, med sol og sterk kuling med storm i de kraftigste kastene.
Den gamle redningsskøyta fikk ikke bare vist hvilken utmerket sjøbåt hun er, men også at hun fortsatt kan redde skipsbrudne sjøfolk og fiskere.
For å demonstrere dette stilte den lokale kystkulturprisvinner Roar Moe med en av sine fem tradisjonelle vestlandsbåter, slik at vi fikk oppleve en autentisk redningsøvelse a la anno 1901.
Moe har de siste 11 årene bodd alene på den lille øya Litle Færøy, hvor han for 13 år siden sammen med fire kamerater startet et kystkulturprosjekt med viderføring og vedlikehold av de vestlandske tradisjonsbåtene. Som en del av prosjektet inngår praktisk undervisning av ungdommer i seiling og manøvrering av de gamle nordfjordbåtene.
I går stile han sammen med ett av «Stavangers» frivilling mannskap, 25-åringen Sara Brækhus Zambon, i seksringen «Morild». Hennes firkantede «saumer», det vil si nagler, tyder på at seksringen ble bygget en gang før 1880. Seksringene var gode sjøbåter, men hadde den svakheten at de ofte slet med å komme seg inn til land i sterk fralandsvind.
I god gammel stil seilte de to ut i den sterke vinden sammen med den gamle Colin Archeren. Etter en stund ga de tegn til «Stavanger» om at de trengte hjelp. Sistnevnte måtte da bistå havaristen på nøyaktig samme måte som hun ville gjort i sine aktive dager mellom 1901 og 1938, uten hjelp av motor, men med ett mannskap med utmerket sjømannskompetanse, som visste nøykatig hvordan de skulle manøvrere den 31 tonn tunge skøyta og få den lille trebåten trygt inn til havn.
Manøvren ble gjentatt fem-seks ganger, slik at Seilas fikk følge det hele både fra den nye redningsskøyta «Utvær» og fra «Stavanger». «Utvær» stilte opp som følgebåt med skipper Bjørn Rasch, Henry Indrebø og Anders Indrebø.
Se den store bildeserien fra gårsdagen i vår billedspesial under bildet.