Volvo Ocean Race

Richard Brisius og Johan Salén, President og co-President I Volvo Ocean Race tar over regattaen.

Erfaren trio tar over regattaen

Etter 20 år som eiere av jorden rundt regattaen overlater Volvo Group og Volvo Cars regattaen til ny eier.

Publisert Sist oppdatert
Jan Litborn er advokaten på laget.
Richard Brisius ny eier av Volvo Ocean Race.
Johan Salén, ny eier av Volvo Ocean Race.

Før avslutningen av Volvo Ocean Race 2017-18 i Haag i slutten av måneden er det klart at nye koster skal drive racet viderde og at de nye eierne vil være på plass når de neste seilasene starter i 2021. 

Atlant Ocean Racing Spain, under ledelse av Richard Brisius, Johan Salén, og Jan Litborn har foretatt et managemant buyout og overtar Volvo Ocean Race fra Volvo Group og Volvo Cars som gir seg etter 20 års eierskap. Regattaen beholder foreløpig navnet og de nåværende eiere blir regattaens hovedsponsor også i 2021. 

Brisius, Salén, og Litborn har betydelig erfaring med regattaen etter å ha vært involvert i Whitbread/Volvo Ocean Race i 28 år som seilere eller managers i en eller annen form. Brisius og Salen har drevet selskapet Atlant Ocean Racing fra Stockholm i en årrekke og hadde blant annet ansvar for «EF Language» (1997-98), «Ericsson 4» (2008-09) og «Team SCA» i det forrige racet.  

Brisius og Salén overtok som President og co-President for dagens Volvo Ocean Race i november ifjor etter at briten Mark Turner hadde drevet regattaen siden Knut Frostad gikk av som sjef i 2015.  

 

 

- Historien til dette racet er inspirerende og fremtiden er lovende, sa Brisius da overtakelsen ble kjent igår. - Dette racet dreier seg om mennesker og jeg er ydmyk over å skulle jobbe videre med noen av verdens mest profesjonelle utøvere, medeiere og vertsbyer. Jeg har vært heldig og fått mange av mine drømmer i oppfyllelse, fortsetter Brisius. - Først som seiler, så som team manager, deretter som manager for regattaen og nå endelig som eier med muligheten til å styre utviklngen videre. Vi har gått inn i dette som langsiktige eiere og er trygge på at regattaen skal være  bærekraftig i fremtiden. Derfor ser jeg lyst på mulighetene og gleder meg til å være en del av et team som sammen med lagene, byene, Volvo og de øvrige aksjonærene skal bringe regattaen videre, sier han. 

Entypeklassen Volvo 65 fortsetter i det neste racet og får muligens følge av en klasse i tillegg, trolig IMOCA60 som har ytret et sterkt ønske om å få være med i regattaen.