Svanesang for Svanen

Svanesang for Svanen

Norges siste seilende treskute i utenriksfart, SVANEN, risikerer å miste sertifiseringen på grunn av manglende penger til en omfattende restaurering av skuta.– Vi kan ikke en gang seile til Koster, sier Knut von Trepka Norsk Sjøfartsmuseums Veteranskibsrederi.

Publisert Sist oppdatert

– Vi kan ikke en gang seile til Koster, sier Knut von Trepka i Norsk Sjøfartsmuseums Veteranskibsrederi.

Museet har sine økonomiske utfordringer. Ikke nok med det, to ganger siden 1999 har veteranskibsrederiet fått avslag på sine søknader om økonomiske midler til nødvendig oppgradering og oppussing av SVANEN.

MISTER SERTIFIKAT. – Uten den nødvendige oppgraderingen, mister vi fartssertifikatet, sier Knut von Trepka i Norsk Sjøfartsmuseums Veteranskibsrederi, der han er styremedlem sammen med Toralf Qvale.

De vet hva de snakker om, von Trepka og Qvale. I 37 år har Knut von Trepka vært skipper og ledet restaureringen av redningsskøyte nr. 1, COLIN ARCHER, mens Qvale har og har hatt samme rolle om bord i seilyachten venus i 20 år. Alle de tre fartøyene eies av museet.

MÅ SI OPP AVTALER. – Uten den nødvendige sertifiseringen må vi også si opp managmentavtalen vi har, noe som igjen går ut over et stort kontaktnett med skoler, foreninger og lag – og avtalen med Redningsselskapet og Oslo Sjøskole. Det betyr rett og slett, sier von Trepka, – at Norsk Maritimt Museum får båten – rett i fanget.

BYGD i 1916.  SVANEN er en tremastet slettoppet skonnert, bygd i tre av skipsbygger Ring Andersen, Svendborg (DK), i 1916. Skuta het opprinnelig JASON, men ble etter sjøsettingen solgt til Arendal og omdøpt til SMART.

I 1921 ble hun kjøpt av svensken Isak F. Wikström, ble omdøpt til SVANEN og seilte som frakteskute under svensk flagg til 1964. Da ble hun kjøpt av kristiansanderen Inge Høy, som sto i spissen for en stiftelse som ønsket å bevare SVANEN og holde henne i drift som seilskute.

I 1972 ble stiftelsen og skonnerten SVANEN overført til Norsk Sjøfartsmuseum. I 1990 ble SVANENs ekstriør tilbakeført til sitt opprinnelige utseende fra 1916.

EN AV DE FØRSTE I FARTØYVERNET. SVANEN var en av landets første fartøyvernprosjekt. I 1969 fikk SVANEN støtte av Norsk Kulturråd til restaurering. Den 3. november 1989 fikk SVANEN formel status, gitt av Riksantikvaren, som verneverdig fartøy. Riksantikvaren skriver i sitt godkjennelses brev fra 1989 bl.a:

Skonnerten SVANEN har vært blant de prioriterte fartøyer innen det offentlige fartøyvernet siden dette for alvor tok til i slutten av 1970-årene. Fartøyets antikvariske standard er siden det kom i museets eie vel ivaretatt og det er pr. i dag landets eneste seilende tremastede skonnert.

UNGDOM 14–18 ÅR. Driften eller bruken av SVANEN er førts og fremst rettet mot ungdom i alderen 14 til 18 år. SVANEN seiler i dag fortrinnsvis som skoleskip med vektlegging på det sosialpedagogiske arbeidet. Et opphold på SVANEN skal gi ungdommen en minnerik- og god mestringsopplevelse.

Hjemmesidene til SVANEN.