Ingen krise i Sverige
Økonomien er tøff, men det er båtbransjen klarer seg bra mener Sweboat.
Sweboat, Sveriges svar på Norboat, har foretatt en
undersøkelse blant sine 400 medlemmer om dagens situasjon, og la frem sitt
resultat under Öppet Varv på fredag.
Båtutstillingen i Marstrand, som skulle gått denne helgen ble avlyst, mens den parallelle messen på Orust med seilbåter ble gjennomført.
Lav svensk krone
Også svenskene opplever høyere renter og dyrere importerte varer slik som oss, men allikevel kjøper svensker båter. En som er fornøyd er Magnus Rassy som nå kjører produksjon hele døgnet for å klare etterspørselen.
–Sverige er i dag vårt tredje største marked. Valuttakursen er gunstig for oss som bygger båter med mange arbeidstider. Vi opplever også at enkelte svensker tjener godt på billig krone. Den svenske eksporten går så det suser, og noen benytter muligheten til å kjøpe seg en Hallberg-Rassy, erfarer Magnus Rassy.
Bransjen delt
– Svarene fra vår undersøkelse viser at 30 prosent mener at markedssituasjonen er som før, 30 prosent mener at det har blitt vanskeligere, og noen mener at situasjonen er blitt bedre, sier Mats Eriksson i SweBoat.
Om hvordan det blir i år mener 44 prosent at det blir som i år, og 28 mener det blir vanskeligere. Noen mener at det vil bli enklere.
Større båter
Det er store og dyre båter som redder markedet. Både Arcona og Hallberg-Rassy mener det er vanskelig å tjene penger på mindre båter. Avansen blir for liten og volumet blir som lavt. Hallberg-Rassy kuttet i fjor ut sin 31-foter fordi etterspørselen var for lav.
–Når vi selger bare en til to båter i løpet av ett år, så blir det for dyrt å ha modellen i porteføljen. Fordelen med å ha mindre båter i sortimentet er at vi får inn nye kunder. Det er også bra for å ha en jevn arbeidsflyt. Salg av de store modellene går mer i rykk og napp, opplever Rassy. Hallberg-Rassy har nå en modell på 69 fot under produksjon.