Til kai i Langesund.
Undetregnende måtte prøve masta...
Skipperen forklarer om flåteseiling. En av kjølene til høyre.
Nina Sørdalen fra Kragerø og Margaret Dørscher fra Oslo koste seg om bord som passasjerer.
vi seilte i badefart..
Prosjektleder Torgeir Higraffs kunnskap om sørmariekas kystkultur er imponerende!
Ettermiddag på fordekket..
Ankerdram.. Thor Heyerdal cognac, what else?
Bananblad-hytte..
Carsten Horn Hansen fikk den første fisken..
Kunne vel vært Stillehavet..
Flåteferd mot Langesund.
Et lite stykke Polynesia..
Masten.
Knutekurs underveis!
Vaktliste!
Flåta overfra. Denne har 11 stokker, mens originalen hadde ni.
Sånn ser den ut inne, babushytta. Her sover mannskapet annenhver natt, mens de har annenhver natt på land.
Signe Olsbø vant "Kvitt eller Dobbelt" i 2008 med tema "Kon-Tiki" da hun var 11 år!
Kiteinstruktør Tom-Morten Brynhildsvoll tok kveldsbad.

Nesten som i Stillehavet

Farten er ikke det viktigste når man seiler på balsa og bambus. Se bildene fra Kon-Tiki-ferden mellom Jomfruland og Langesund i går.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDE:Tom-Morten Brynhildsvoll med fersk torsk. Alle foto: Linn Krogh Hansen

Jomfruland;

”Tangaroa”-flåten, som nylig var med på filminnspilling av  filmen ”Kon-Tiki” på Malta, er på tokt langs Oslofjorden.  Alle som ønsker kan nå bli med på en etappe i den sagnomsuste balsaflåten. I går var Seilas med fra Jomfruland til Langesund, en etappe på ca 10 n mil. Vinden varierte fra nesten stille til bris. 

Med 1,72 knop på Endomondo-loggen vagget vi av gårde i bade- og dorgefart. Med sol, blått hav så langt vi kunne se, pluss to svære fisker på kroken var det lett å drømme seg bort til  Stillehavet. Da er det ikke så farlig farten. Her skal flåtefølelsen oppleves og nytes, og det gjøres best i sakte fart!

90 grader

Skipper Øivin Lauten, som sammen med Torgeir Higraff var med på Tangaroa-ekspedisjonen i 2006, forteller at de har seilt  så høyt som 90 graders vind, til tross for at flåten ikke direkte er noen bidevindsbåt.

Med vinden i mot under dagens ferd blir får derfor assistanse fra redningsskøyta ”Ragni Berg”, som tauer oss ut på åpent hav utenfor Stråholmen. Så går seilet til topps, og skjøter og bras festet rundt de tykke trestokkene på siden av fåten.

"Tangaroa" brukte 70 dager på sin ferd over Stillehavet. Av disse brukte de kun 24 dager gjennom Tua Mutu-øyene. Thor Heyerdahl brukte 101 dager på sin ferd. Den opprinnelige ”Kon-Tiki” hadde ikke kjøl, men kun en lang padleåre som ror. Dette fungerte ikke særlig bra, og flåten drev langt ut av kurs. ”Tangaroa” hadde seks senkbare kjøler fort og fire akterut på sin ferd, noe som gjorde det lettere å navigere.

– For å få mer høyde setter men ned en ekstra kjøl foran, og for å falle av senker man en eller flere kjøler akterut, forteller Øivin Lauten, som har erfaring fra Colin Archer-skøyter og som lærer på Thor Heyerdahl videregående skole i Larvik. Lauten medgir samtidig at mye av flåteseilingenhandler om å prøve seg frem. Under "Tangaroa"-ekspedisjonen var det neste som røk underveis råa, og det skyldtes at skjøtet rett og slett skar gjennom bambusen.

Brenner for søramerikansk kystkultur

Prosjektleder Torgeir Higraff  har siden han var åtte år gammel og så pyramidene i Guatemala og Mexico vært glødende interessert i søramerikansk kystkultur.  Ideen til Tangaroa-ekspedisjonen og Kon-Tiki-filmen fikk han etter å lenge ha savnet en ordentlig film om Thor Heyerdahl-ekspedisjonen i 1947, som ikke bare tok opp de sprø påfunnene og konfliktene som kom er blitt kjent i ettertid, men som også tok opp mer av vitenskapelige rundt

flåteferden.

Filmen om "Kon-Tiki" har premiere 24. august.

Vil du delta på Kon-Tiki? Les mer på arrangørens hjemmeside og på Facebook her om hvilke havner som anløpes de neste dagene.

Se flere bilder ved å klikke på linken til billedspesialen under!