Tok båtførerprøven på seiltokt
«Svanen», som i dag et landets eneste seilende tremastede skonnert, har vært på tokt i tilsammen fire uker med ungdommer som tar båtførerprøven om bord.
SKUTEHOPP: Bastian Linnestad (17) fra Ski og Julie Margrethe Nauf (16) har begge Båtførerprøven. fotos: Ørjan og Linn Krogh Hansen.
– Vi har nettopp tatt Båtførerprøven. Og besto! roper en gutt fra riggen på «Svanen», før han stuper seg ut i vannet fra ripa på den den nesten 100 år gamle skuta.
«Svanen», som i dag et landets eneste seilende tremastede skonnert, har vært på tokt i tilsammen fire uker med ungdommer som tar båtførerprøven om bord. Hver av toktene har vart en knapp uke, hvor seiling, sjømannskap og ikke minst undervisning til Båtførerprøven har vært en viktig del av turen. Ungdommene har fått tilsendt pensum i forkant, slik at de har kunnet forberede seg. Etter endt seiltur kan de stige i land med ferdig avlagt prøve. Seiltoktene er et samarbeid med «Svanen» og nork sjøfartmusem, Redningsselskapet og Norsk sjøskole.
Bastian Linnestad (17) fra Ski og Julie Margrethe Nauf (16) forteller at de har hatt en hel-topps uke om bord sammen med et titalls andre ungdommer som har brukt den siste ferieuken til å seile langs kysten fra Oslo ned til telemarksbyen, med flere stopp underveis.
– Jeg ble først og fremst med på grunn av at jeg ville ta Båtførerprøven. Men Julie har den fra før, legger han til og nikker til venninnen.
Roser ungdommen
Instruktør Trond Melsom, driver til daglig Oslo seil- og sjøskole, mener innleid som instruktør for turen hjemover til Oslo som startet søndag. Han berømmer ungdommen for sin innsats når det gjelder å ta Båtførerprøven
– De unge er ivrige, det er de som melder seg på kurs og tar Båtførerprøven på, sier Melsom.
Ærverdig skute
Svanen har 29 køyer og ble bygget som trelastskute i Danmark i 1916 under navnet «Jason». Etter sjøsettingen ble hun imidlertid solgt til Arendal og fikk navnet «Smart». 1921 ble hun kjøpt av svensk Isak Wikström, som fikk navnet «Svanen». Hun seilte da som frakteskukte frem til 1964, da kristiansanderen Inge Høy kjøpte henne og startet en stiftelse for å holde henne i drift som seilskute. Siden 1972 har hun vært på Norsk Sjøfartsmuseum, og har fått tilbake sitt originale utseende fra 1916. Allerede i 1969 fikk støtte av Norsk kulturråd til restaurering, og i tyve år senere fikk hun status som verneverdig fartøy.
Se flere bilder i linken under.