Ny rute for The Ocean Race
Strekket fra Cape Town til Brasil blir det lengste i racets historie.
The Ocean Race, tidligere Whitbread Round the World Race og Volvo Ocean Race, vil inneholde den lengste etappen i Sørishavet i racets 50 år lange historie. Den nye maratonetappen er på 12 750 nautiske mil og strekker seg fra Cape Town, Sør-Afrika og Itajaí, Brasil. Dette er blant annet et resultat av de strenge restriksjonene i Kina og New Zealand grunnet COVID-19.
Seilasen vil starte fra Alicante, Spania i slutten av desember 2022/begynnelsen av januar 2023, med den endelige datoen annonsert senere. Derfra vil IMOCA- og VO65-klassene anløpe Kapp Verde for aller første gang, før de samles i Cape Town, Sør-Afrika. Deretter går altså ruten til Itajaí, Brasil der man på veien passerer de berømte Kapp det gode håp, Kapp Leeuwin og Kapp Horn, i rekkefølge og uten stopp for aller første gang.
- Vi tror etappen på 12 750 nautiske mil fra Cape Town til Itajaí er et veldig spesielt element - unikt i historien - i neste løp uttaler Johan Salén, en av de ansvarlige bak for The Ocean Race. - De pågående og uforutsigbare effektene av COVID har ført til at det er umulig på dette tidspunktet å gjøre planleggingen som er nødvendig for å sikre vellykkede stopp i Kina og New Zealand. Kina og New Zealand er fortsatt viktige for nåtiden og fremtiden til The Ocean Race, og vi planlegger å returnere til begge land igjen, sier den andre lederen for regattaen, Richard Brisius. - Vi vil jobbe hardt med begge for å finne måter de kan ha en meningsfull tilstedeværelse i denne utgaven også.
- Kina har selvfølgelig en sterk historie med å være vertskap for anløp siden 2008-09 og var vinneren av den siste utgaven av løpet, med Dongfeng Race Team. Og vi anser Auckland for å være et åndelig hjem for denne regattaen, med legender som Sir Peter Blake, Grant Dalton, Ross Field og Mike Sanderson, for å nevne noen få blant så mange av de fantastiske kiwiene som har tatt på seg denne utfordringen. Arven deres er vevd inn i DNAen til The Ocean Race.
Etter Itajaí legges kursen til Newport, Rhode Island, USA, før de krysser Atlanterhavet til Aarhus og Haag i Nederland, før den store finalen i Genova, Italia.
- Denne oppgraderingen av ruten gjør at den minner om fortidens originale Ocean Race, og jeg håper utsettelsen av starten til etter Route du Rhum vil lokke flere lag til å bli med i seilasen, sa Charlie Enright, skipper for 11th Hour Racing Team. - Ikke bare er det et enklere løp fra et logistikk- og organisasjonsmessig synspunkt, det bør også være mer kostnadseffektivt og mer tilgjengelig for andre IMOCA-team, spesielt de som ønsker å bygge opp til 2024 Vendée Globe. Den bekreftede banen er spennende - en måneds kappseilas gjennom Sørishavet, på den lengste etappen vi noen gang har hatt. Det er en påminnelse om at vi må være på topp til å finpusse forberedelsene som starter med Transat Jacques Vabre denne helgen, sier han
- Når jeg ser på The Ocean Race, ser jeg en stor mulighet, sa Paul Meilhat, vinner av Route du Rhum i 2018. - Dette er et kappløp som vil presse oss til det ytterste som seilere, men som også er godt lagt opp for oss som IMOCA-seilere til å kappseile i et fullt bemannet format, og vise frem de raskeste, foilende offshore seilbåtene til fans av sporten over hele verden.
- For Team Malizia er dette positive nyheter, sa Boris Herrmann, som har annonsert et ambisiøst femårig kappseilasprogram, med fokus på havvitenskap og utdanning. - The Ocean Race er en fantastisk plattform for det vi prøver å oppnå, både på og utenfor vannet, og den oppdaterte ruten og tidsplanen setter løpet som vårt primære fokus for 2023.
- Det nye løpet viser en episk etappe fra Sørishavet, enda lengre enn da vi seilta fra Kina til Rio i løpet av 2008-09," sa Chris Nicholson, veteran med seks Ocean Races bak seg.