Tommelen ned for ny godshavn
Får Bergen kommune det som de vil, vil ikke de yngste i Hjellestad og Bergens Seilforening ha noe sted å seile i femtiden.
Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune la høsten 2013 frem et forslag til en fremtidig godshavn for Bergen-området. Havnen er lokalisert til Flesland-området, der det er fremlagt flere alternative forslag til plassering. Felles for dem alle er at de vil ødelegge Bergens Seilforenings to viktigste regattabaner og treningsområder; i Mynteviken og på Raunefjorden.
Lille julaften 2013 løp høringsfristen ut, og skjebnen til en godshavn-utbyggingen skal besegles i 2015. Det er et gedigent prosjekt som vil underlegge seg en rekke bolighus, og dessuten flere øyer som i dag er blant de mest brukte rekreasjonsområdene for Bergens båtfolk. Går alt etter planen skal havnen være ferdig i 2025.
– En slik havn vil få enorme konsekvenser for oss. Den vil ødelegge områdene der foreningens yngste seilere holder til, og separasjonssoner og sikkerhetssoner til skipene som kommer og går til havnen, vil begrense seilingen i store deler av området syd for Bergen, sier leder av Bergens Seilforening, Harald Thomsen.
– Det er nesten som om man skulle legge en godsterminal midt i Ullevål stadion, sier han.
– Alternativet vårt blir å sende de yngste seilerne ut på Korsfjorden, men det er altfor langt dit og det er et altfor åpent område til at det kan bli aktuelt i praksis. Det betyr at vi ikke vil ha noe sted å tilby de yngste seilerne våre i fremtiden. Utbyggingen betyr at treningsområdet for våre barne- og ungdomseilere blir fullstendig rasert, sier sportslig leder i seilforeningen, Ove Lind.
Kom overraskende
Bergens Seilforening, Hjellestad Seilforening, Hordaland Seilkrets og Norges Seilforbund har alle avgitt høringsuttalelser i saken. Disse kom i stand på kort tid, da hele prosjektet kom overrumplende på seilerne.
– Jeg fikk høre om disse planene først i midten av oktober, og jeg er veldig overrasket over at så omfattende planer er blitt utviklet i det stille og ble gitt så kort høringsfrist, sier Thomsen.
Bergens godshavn og containerhavn befinner seg i dag i Bergen sentrum. Enkelte hevder at Dokken-området, som dette heter, ønskes frigjort og utviklet til «Bergens Aker brygge» av «sterke krefter» med økonomiske interesser. Andre mener at Dokken kan bygges om og bli mer effektiv enn havnen er i dag – og derved dekke byens godshavn-behov i lang tid fremover. Det er mange meninger om dette.
Alternative steder
Bergens Seilforening sier i sin høringsuttalelse at godshavnen heller bør plasseres på Ågotnes på Sotra, der eierne av området er interesserte i å anlegge en godshavn. Området er regulert til dette og det vil, ifølge foreningen, oppstå få konflikter knyttet til havnen. Foreningen har også påpekt at det er en rekke temaer rundt den nye havnen som må konsekvensutredes, og uttalelsen lister opp mange. Blant annet etterlysese utredninger om hvilken betydning havnen vil ha for friluftslivet og landskapet i området. Mange av de 50 høringsuttalelsene har også synspunkter på dette. Men det fins også dem som er for havneprosjektet.
– En havneutbygging i Raunefjorden vil gi irreversible inngrep i den eneste skjærgården i Bergen-området som per i dag ikke er tungt utbygd med balnt annet industri og boliger. Fjordområdet vil derved være tapt som naturområde for kommende generasjoner, heter det i uttalelsen til Bergens Seilforening.
Uttalelsene til Hjellestad Seilforening, Hordaland Seilkrets og Norges Seilforbund kretser i stor grad rundt de samme argumentene som Bergens Seilforening har trukket frem, og konklusjonen er at Mynteviken og Raunefjorden vil være tapt for seilsport og rekreasjonsliv i all fremtid dersom havnen blir en realitet.