Hvem blir raskest av gigantene
Fem trimaraner stiller i Ultime-klassen i Transat Jacques Vabre, to er helt nye.
Ultime 32/23 er en klasse hvor fartøyet kan være 32 meter langt og 23 meter bredt. Klassen skal seile en rute på 7500 nm, noe som er estimert til 17 døgn. I så fall må de seile med en snittfart på nær 20 knop. Båtene skal i løpet av regattaen krysse Stillebeltet to ganger.
Skudd for baugen
Trimaraner har vist seg mest effektive. Planen var å arrangere en nonstop-solo-jorda rundt regatta med disse båtene, men klassen fikk seg et skudd for baugen da «Banque Populaire» ble seilt til filler under Route du Rhum i 2018, en båt til 125 millioner kroner, estimert av SEILmagasinet. Senere trakk sponsoren Macif seg fra prosjektet til Francois Gabart.
Nå er en ny «Banque Populaire» bygget på rekord tid, og Francois Gabart funnet ny sponsor til sin nye trimaran. Under byggingen av sin nye båt fikk Gabart oppgradert sin gamle, med foiler, en båt som nå seiler under navnet «Actual Ultime 3» med Yves le Blevec som skipper.
En klar favoritt
Frank Cammas i «Maxi Edmond de Rothchild» er klassens favoritt, selv om tre av båtene er nyere. Trimaranen har vunnet alt av regattaer siden 2019, og var den første til å fly. Nå er den utstyrt med nye foiler som skal gjøre den mer effektiv. Frank Cammas kjenner sitt fartøy bedre enn de andre skipperne, og klarer å utnytte foileegenskapene bedre. «Maxi Edmond de Rothchild» er også rask i grov sjø og mye vind.
De to nye
Francois Gabart har som vane å vinne alt han stiller opp i, men Armel Le Cléac'h i nye «Banque Populaire XI». Den nye trimaranen ble sjøsatt i april, og har store likheter med båten som sank, men bygget kraftigere. Dimensjoneringen er doblet på enkelte steder, og senterskroget er bygget i enkletlaminat av karbon.
Gabart har mindre erfaring med sin «SVR – Lazartigue». Trimaranen har også en lavere bro mellom skrogene som kan være en ulempe ut fra start hvor det er ventet tøffe forhold.
De trege
Thomas Covilles «Sodebo Ultim 3» ble lansert etter «Maxi Edmond de Rothchild», men har så langt vist seg tregere, særlig på kryss. Trimaranen har sin styrke på romme vinkler i mye vind.
Ganle «Macif», «Actual Ultime 3» er den eldste båten, men blir av eksperter ventet en plass på podiet, foran «SVR – Lazartigue».
Lett start
Mye tyder på at feltet får lette vinder etter start søndag 7. november. De vil få en tøff kryss i starten, men vil seile seg mot et høytrykk i Biscaya som de vil forsøke å dukke under. Det vil gi lett medvind.