Inn i stormens øye
De brutale kreftene i Nord Atlanteren skaper spenning og underholdning. Ikke rart at shorthand seiling er stort i Frankrike.
Kullseilt
De store trimaranene har også valgt å rømme vekk fra lavtrykket i vest. Disse har så høy fart at de kunne klare det uten å betale for mye i form av motvind.
«Prince de Bretagne» er en av fire i den største klassen for flerskrogsbåter. Med 80 fot er den minst i Ultima-klassen. «Prince de Bretagne» er en forlenget 60-foter, noe som skal gjøre den tryggere. Selv med et rettende moment på 62 tonn gikk båten rundt i natt. Det er ikke første gang. Skipper Lionel Lemonchois gjorde det samme utenfor kysten av Brasil i januar 2014. Den gangen var han alene. Nå seiler han med Roland Jourdain.
«Prince de Bretagne» kullseilte sent i går kveld, 140 nm ut fra La Coruna. Båten seilte kryss i en vindstyrke på 20-25 knop, og tippet over i et vindkast. Mannskapet har det bra, og laget organiserer en løsning for å berge dem og båten.
Strategiske valg
Lavtrykket har gitt båtene en skarp slør vestover på babord halser. Nå vil de slå over til styrbord og få inn vinden fra vest. Lavtrykket de opplever nå ble ikke like voldsomt som ventet, men om 36 timer kommer det in et nytt som blir enda kraftigere. Båtene lengst vest for mest gunstig vindvinkel.
Mens nye Safran har snudd, er det gamle Safran som ligger best an i IMOCA 60-klassen. Quéguiner-Leucémie Espoir med Yann Elies og Charlie Dalin liger foran PRB med Vincet Riou og Sebastian Col, men nye «Banque Populair» henger med. Det gjør også «SMA», tidligere «Macif»
I Ultimaklassen har «Sodebo» hatt et lite forsprang på «Macif» siden start. Avstanden er nå blitt på 423 nm. Francois Gabart holder nok litt igjen i sin nye trimaran.