Helly Hansen Skagen Race 2012
Trener for lite på hardvindseilas
– Det holder ikke å trene i pent vær og rolige forhold hvis man vil være rustet mot uvær når det gjelder. Det er nemlig om natten, i 40 knops vind på vei til Skagen at ting skjer, sier Christen With.
Kun 20 av 78 båter kom i mål i årets HH Skagen Race. En del flere kom inn til havn, med eller uten assistanse fra det danske sjøredningskorpset. De som ikke hadde noen skader på seil, båt eller rigg, hørte til unntakene.
Ifølge kappseiling.no er årets seilas en som bør gå i glemmeboken og flere av veteranene i Hovdan og Helly Hansen Skagen Race-historien betegner årets seilas som den tøffeste de kan huske.
Blant dem som betegner seilasen som den tøffeste, er Christen With og Silje Brathagen, som seilte om bord i DESTIN, som kom på andre plass i klassen etter TEKNOVA. Mannskapet om bord i DESTIN målte vindstyrke på 42 knop flere ganger, og 47 på det meste.
BRUK HARDVÆRSFOKK OFTERE. With er ikke overrasket over at så mange ikke fullførte, og han mener mange trener for lite på å håndtere båt og seil i kuling og storm.
– Mange venter for lenge med å sette hardvindsfokk. At båten faktisk går bedre med hardvindsfokk i sterk vind, er heller ikke alle klare over, sier With, og fortsetter.
– Men de fleste har for lite kunnskap om bruken av hardvindsfokk fordi det trenes for lite på å sette den, bruke den og reving generelt.
Han mener også at kostnadene ved å måtte reparere ordinære seil etter hardvindseilaser kan kuttes ved å bruke hardvindsfokk hyppigere.
– Årets Skagen-seilas er også en påminnelse om viktigheten av jevnlig vedlikehold. For det er ikke under sommerturen eller den ukentlige seilasen ting går i stykker. Det er nettopp i 40 knops vind, om natten, på vei til Skagen, dette skjer!, understreker seilmakeren.
SJEKK BÅTEN FØR UVÆRET. Selv opplvede mannskapet i DESTIN at revelinene ikke var i orden da de trengte dem og at den ene hengselen på luken til lugaren forut ikke var lukket, og at det derfor kom vann inn under de store bølgene på overfarten til Skagen.
– Luken hadde sist blitt lukket under vindstille natten før, og da merker man jo ikke om det er ordentlige gjort eller ikke. Dette er typiske ting man bør gå over, men som er lett å glemme, sier Christen With.